Pompa wody jest jednym z elementów układu chłodzenia silnika spalinowego. Biorąc pod uwagę niezwykłą powszechność pojazdów chłodzonych wodą, jest duże prawdopodobieństwo, że ten podzespół znajduje się również w Twoim samochodzie. Pompa służy do poprawnego transportowania cieczy chłodzącej wszędzie tam, gdzie znajdować się powinna, krążąc w obiegu zamkniętym.
Działanie i wymiana pompy wody
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest napędzanie pompy wody przy pomocy silnika, a konkretnie jego momentu obrotowego. Praca pompy jest wtedy ściśle skorelowana z pracą wałka rozrządu silnika. Wszystko za sprawą paska wprawiającego w ruch koło pasowe pompy wody. W przypadku awarii koła pasowego koszty naprawy silnika mogą iść w tysiące złotych, a więc mogą być po prostu nieopłacalne. To właśnie z tego konkretnego powodu często słyszy się o konieczności wymiany pompy wody przy każdej wymianie paska czy łańcucha rozrządu. Mimo że wcale nie musi być ona już zużyta (a wręcz nie powinna), jej wymiana co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów jest jak najbardziej pożądana.Tym samym można powiedzieć, że pompy wody zwykle wymienia się prewencyjnie, a nie w momencie, gdy już pojawi się jakaś awaria. Poszukując odpowiedniej pompy wody do swojego pojazdu, warto odwiedzić stronę https://www.ucando.pl/k/pompy-wody-i-uszczelki-pomp-wody/U1506. Znajduje się tam szeroki wybór podzespołów, wśród których każdy kierowca powinien znaleźć to, czego szuka.
Pompa wody zamiast chłodzenia powietrzem
Kilkadziesiąt lat temu powszechnie wykorzystywany był system chłodzenia powietrzem. Wraz ze wzrostem mocy silników i zwiększeniem ilości oddawanego ciepła, konieczne było zastosowanie wydajniejszego systemu chłodzenia auta, a więc chłodzenia wodnego, znacznie efektywniej absorbującego ciepło. Rozwiązanie wykorzystujące wodę niezbędne jest na przykład w korkach, gdzie chłodzenie powietrzem było niezbyt efektywne z racji niewielkiego pędu powietrza przy niskich prędkościach. Zwiększona ilość korków na drogach także jest niejako znakiem czasu, podobnie jak ewolucja systemów chłodzenia, a obie te kwestie nie są od siebie całkowicie niezależne.
Omawiana tu pompa wody tak naprawdę wymusza obieg nie samej wody, lecz precyzyjnie dobranej mieszaniny wody, glikolu oraz wielu dodatków. Wszystkie składniki krążą w obiegu zamkniętym. Zabierają zbędne ciepło z głowic cylindrów oraz bloku silnika, pracując zależnie od jednostki napędowej lub też całkowicie niezależnie. Rzecz w tym, iż pompa może uaktywnić się w zależności od położenia przepustnicy lub nawet działać po wyłączeniu pojazdu. Niektóre pompy są przymocowane do silnika, jeszcze inne znajdują się w osobnych obudowach. Wszystko zależy od tego, jakie rozwiązanie wybierze dany producent. Rozmaite pompy wody, przeznaczone zarówno do starszych, jak i do nowoczesnych pojazdów, posiada w swoim asortymencie sklep motoryzacyjny Ucando.pl.
Ostatnio wymienialem wlasnie pompe wody w swoim samochodzie bo tak mi doradzil moj kuzyn ktury jest mechanikiem z duzym doswiadczeniem. A wlasnie mialem na koncie prawie sto tys km czyli juz sporo jak teraz czytam tutaj ze co kilkadziesiat tys sie zaleca. Nowa pompe kupilismy na ucando.pl