Wyciągarki elektryczne – budowa, działanie i podział

Wyciągarki elektryczne to urządzenie, które nie tylko jest szeroko używane w gałęziach przemysłu, w pojazdach służb ratunkowych i pomocy drogowej, ale także znalazły swoje zastosowanie w offroadzie. Wyciągarki elektryczne cechują się bardzo prostą budową, jednak jednocześnie potrafią wyciągnąć z niejednych tarapatów. Warto wiedzieć, jak zbudowana jest wyciągarka elektryczna oraz jakie rodzaje wyróżniamy.

Do czego przyda nam się wyciągarka elektryczna?

Wyciągarki samochodowe elektryczne znajdą swoje zastosowanie głównie jako wyposażenie samochodów terenowych. Mimo to, są jednak elementem niezbędnym w pojazdach straży pożarnej, pomocy drogowej oraz w autach należących do wojska.

Są niezastąpione w niefortunnych sytuacjach, takich jak ugrzęźnięcie w błotnistej kałuży, wyciągnięcie samochodu pod stromy podjazd, usunięcie z drogi przewróconego drzewa, czy odseparowania od siebie dwóch zderzonych ze sobą pojazdów.

Jak zbudowana jest elektryczna wyciągarka?

Wyciągarka samochodowa to zaledwie kilka połączonych ze sobą elementów, które w połączeniu ze sobą wykazują bardzo dużą moc. Najważniejszym elementem napędzającym pracę całej wyciągarki jest jej silnik. Zasila się go energią z akumulatora samochodu.

Kolejnym elementem, z którego składa się wyciągarka, jest cylindryczny bęben – na niego nawijana jest syntetyczna lub stalowa lina.

Wyciągarka wyposażona jest także w rolki bądź ślizgi, które są odpowiedzialne za prowadzenie liny na bęben. W zależności od rodzaju liny, używa się: rolki – do stalowej, ślizgi – do syntetycznej.

Równie ważnym elementem wyciągarki elektrycznej jest przekładnia zębata, która pozwala na uzyskanie dużego momentu wyciągania. Oprócz tego, mamy także hamulec, który po ustaniu pracy bębna powinien włączać się automatycznie. Aby cały układ działał sprawnie, odpowiada za to sterownik.

Na końcu mamy zdalne sterowanie, które może być albo przewodowe, albo bezprzewodowe. Drugi sposób jest o wiele wygodniejszy.

Wyciągarka elektryczna liniowa

Wyciągarki dzielą się na dwa rodzaje, a nazwy tego urządzenia są zależne od elementu wciągającego (wciągnika).

Mamy zatem wyciągarkę elektryczną liniową, którą najczęściej można dostrzec w urządzeniach dźwignicowych specjalnego zastosowania. Są one dedykowane do przenoszenia towarów o maksymalnej wadze 4 tony. Mogą być używane do transportu ładunku na bardzo dużych odległościach, dochodzących nawet do 100 metrów.

Wyciągarka elektryczna łańcuchowa

Ten rodzaj wyciągarki odznacza się dość dużą wytrzymałością i wysokim poziomem trwałości. W zależności od modelu mechanizmu, wyciągarka elektryczna łańcuchowa jest w stanie udźwignąć ładunek ważący nawet dziesięć ton. Transport tak masywnego ładunku odbywać się może na niedużej powierzchni i na ogół, jest to jedynie kilka metrów.

Która wyciągarka jest lepsza?

Nie można jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależne jest od tego, w jakim celu używamy wyciągarki. Pamiętajmy także o sprzęcie dodatkowym, który jest niezbędny, jeżeli chcemy mówić o prawidłowej pracy wyciągarki. Zwiększa on także bezpieczeństwo osób, które z niego korzystają. Osprzęt, podobnie jak wyciągarki elektryczne możesz zakupić na stronie: https://terenowiec.pl/pl/97-wyciagarki.

źródło zdjęcia: freepik.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here