Brak stosowania bezpiecznych technik do poruszania się pojazdem

Śnieg lód i temperatura poniżej era to gotowy przepis na niesprzyjające warunki jazdy i coroczne utrapienie każdego kierowcy. Zima stwarza jedne z najbardziej zdradliwych warunków drogowych. Dlatego ważne jest, aby nauczyć się kilku podstawowych strategii, aby zachować bezpieczeństwo na zimowych drogach.

Nasze bezpieczeństwo zależy od zachowania się kierowcy w warunkach zagrożenia, dobrego przygotowania pojazdu i zdrowego rozsądku. Kilka poniższych wskazówek pomogą Ci i Twojemu samochodowi przetrwać zimę bez szwanku.

Złe warunki drogowe zimą

Najważniejszy jest styl jazdy

Zima to pora roku, którą wielu kierowców wolałoby pominąć. Na szczęście, nie musisz się martwić! Bywa, że jazda w zimowych warunkach jest trudna, lecz można robić to bezpiecznie, korzystając z kilku prostych wskazówek dotyczących właściwego prowadzenia. W ten sposób możesz dotrzeć do celu bez żadnych problemów podczas podróży.

Jak najmniej manewrów

Kluczem do bezpiecznej jazdy w śniegu jest płynne operowanie kierownicą, pedałem gazu i hamulcami. Dlaczego? Gwałtowne ruchy samochodu łatwo odklejają opony od nawierzchni, które i tak mają już słabą przyczepność. Każdy zakręt koła, naciskanie hamulców i przyśpieszanie muszą być celowe, delikatne, stopniowe i co najważniejsze – przemyślane. Jeśli posiadasz samochód z manualną skrzynią biegów, zapewne wiesz, że prawidłowy bieg nie zależy tylko od prędkości samochodu, ale od okoliczności jazdy.

Jeśli Twoje auto ma duży problem z zachowaniem przyczepności, spróbuj jazdy na „wyższym” biegu, dzięki temu pojazd będzie gubił mniej trakcji na oblodzonej nawierzchni. Jednak korzystaj z tego sposobu tylko w awaryjnych sytuacjach lub kiedy czujesz się niezbyt pewnie ze swoimi umiejętnościami. Jeśli wysoki bieg spowoduje spadek obrotów i zgaśnięcie silnika, będziesz w tarapatach. Będzie to oznaczać wyłączenie wszystkich systemów pojazdu, kiedy ten będzie jeszcze w ruchu. Wyłączenie systemów dotyczy przede wszystkim wspomagania hamulca, wspomagania kierownicy, systemu ABS, ESP itp.

Zamarznięta droga zimą

Patrz daleko przed siebie

Im warunki bardziej ograniczają Twoją widoczność, tym dalej w dół drogi powinieneś patrzeć, aby przewidzieć, co będziesz musiał zrobić dalej. Nie ma nic gorszego, co bardziej zmniejsza pole widzenia kierowcy jak opad ściegu, szczególnie w nocy. Pamiętaj o odpowiedniej prędkości i odległości między samochodem przed Tobą. Gdy droga jest mokra, śliska lub ośnieżona, możesz zachować nawet kilkukrotnie większy dystans. Ostrożna i bezpieczna jazda wymaga całkowitej koncentracji i uwagi, dlatego staraj się nie odrywać wzroku od przedniej szyby.

Nie bój się konfrontacji ze śliską nawierzchnią

Prędzej czy później trafisz w śliskie miejsce i gdy Twój samochód zacznie się zsuwać z kierunku, w którym nie chcesz jechać, prawdopodobnie zaleje Cię stres – to normalna reakcja, którą powinieneś wykorzystać na swoją korzyść. Poślizgi nawet te duże, mogą być w pełni opanowane, a Ty możesz przywrócić pełną kontrolę nad samochodem. Po pierwsze, nie panikuj i nie hamuj gwałtownie! Zamiast tego, zachowaj zimną krew i dostosuj  styl jazdy do sytuacji:

  • Poślizg podsterowny – gdy przednie koła tracą przyczepność na zakręcie i samochód skręca na szerszym łuku, słabiej niż się spodziewasz przede wszystkim, zdejmij nogę z gazu i zacznij pulsacyjnie hamować (w przypadku, jeśli Twoje auto jest wyposażone w system ABS). Pierwszą reakcją może być chęć gwałtownego skręcenia kierownicą i mocne hamowanie, ale to najgorsze co można zrobić w tej sytuacji. Jeśli warunki pozwalają, możemy nawet nieco wyprostować koła, aby przednie opony złapały więcej przyczepności. Gdy to się już stanie, należy tylko naprowadzić pojazd tam, gdzie chcemy jechać.
  • Poślizg nadsterowny kiedy tylne opony tracą przyczepność i czujesz, że zaczynasz się obracać, skręć kierownicą w tym samym kierunku, w którym ślizga się tył pojazdu. Jeśli tył samochodu wyprzedza Cię z lewej strony, to skontruj kierownicę w lewo. Jeżeli z prawej to kręć kierownicą w prawo, zupełnie tak jak robią to zawodowi kierowcy dryfujący pojazdem. Zwolnij pedał gazu i podobnie jak wyżej, jeśli Twój samochód nie ma ABS/ESP, trzymaj nogę z dala od hamulców. Gdy tylne koła odzyskają przyczepność, należy skierować się z powrotem w pierwotnym kierunku.

Niezależnie od tego, w jaki rodzaj poślizgu wpadasz, upewnij się, że koła będą ostatecznie skierowane w kierunku, w którym chcesz jechać. Jeśli zderzenie jest nieuchronne, nie bój się mocno zahamować, aby zmniejszyć prędkość uderzenia. Pojazdy wyposażone w system ESP skutecznie wspomagają kierowcę w „złapaniu” przyczepności, wyhamowując niezależnie każde koło z osobna. Dlatego, jeżeli Twój samochód ma ESP, nie bój się hamować, unikaj jednak jeżeli to możliwe gwałtownych ruchów kierownicą. Koła za wszelką cenę muszą złapać przyczepność i toczyć się z taką samą prędkością jak poruszający się pojazd.

Kontrola poślizgu dryftując

Odpowiednio przygotuj samochód

Przygotowując swój samochód do zimy, pamiętaj przede wszystkim o bezpieczeństwie i dostosowaniu pojazdu do warunków, jakie aktualnie panują na drodze. Dobrym pomysłem jest kontrolne sprawdzenie stanu swojego samochodu. Bezpieczeństwo pojazdu zależy przede wszystkim od jego stanu technicznego: poziomu płyny hamulcowego, grubości okładzin w klockach hamulcowych, a przede wszystkim od jakości i stopnia zużycia opon.

Oględziny hamulców

Oczyść swój samochód przed każdym wyjazdem

Czyszczenie samochodu ze śniegu i lodu nie jest ulubionym zajęciem kierowców, ale jest to ważny krok dla bezpieczeństwa. Śnieg na szybach i lusterkach blokuje Ci widok i może spowodować wypadek. Przed wyjazdem zrób użytek ze szczotki do odśnieżania i wytrzyj cały śnieg na szybach, lusterkach, masce silnika, bagażniku. Pamiętaj o swoim dachu! Śnieg gromadzący się na nim może odlecieć podczas jazdy i uderzyć w inne samochody powodując zagrożenie lub zsunąć Ci się na maskę przy hamowaniu. Jeśli twój samochód posiada kamerę cofania i podobne systemy, pamiętaj także o nich. Nie zapominaj o światłach, zarówno przednich i tylnych oraz tych sygnalizujących hamowanie. Czyste światła nie tylko poprawiają Twoją widoczność, ale pomagają dostrzec Twój samochód innym uczestnikom ruchu.

Odśnieżanie pojazdu dla bezpieczeństwa

Pamiętaj o oponach zimowych

Zamontowanie zestawu czterech opon zimowych to najlepsza rzecz, jaką można zrobić, aby poprawić poziom bezpieczeństwa na zaśnieżonych drogach. Na szczęście pamięta o tym coraz więcej kierowców, choć zdążają się wyjątki. Właściwe opony zimowe zapewniają dużo większą przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym i lodzie niż nawet najlepszy zestaw opon całorocznych lub letnich. Opona to element wyposażenia pojazdu, który jako jedyny ma kontakt z drogą, dlatego należy zadbać przede wszystkim, o wymianę opon na zimowe. Letnie opony przy niskich temperaturach twardnieją i mają zupełnie inaczej ukształtowany bieżnik. Właściwości gumy/kauczuku w większości letnich opon dostosowane są do temperatur powyżej 8 stopni Celsjusza. Opona zimowa szybciej zużywa (ściera) się przy jeździe po rozgrzanym asfalcie latem, ale zachowuje optymalne parametry przy niskich temperaturach.

Zmiana opon i kontrola bieżnika

Najczęściej wybierane modele opon zimowych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imie