Śnieg lód i temperatura poniżej era to gotowy przepis na niesprzyjające warunki jazdy i coroczne utrapienie każdego kierowcy. Zima stwarza jedne z najbardziej zdradliwych warunków drogowych. Dlatego ważne jest, aby nauczyć się kilku podstawowych strategii, aby zachować bezpieczeństwo na zimowych drogach.
Nasze bezpieczeństwo zależy od zachowania się kierowcy w warunkach zagrożenia, dobrego przygotowania pojazdu i zdrowego rozsądku. Kilka poniższych wskazówek pomogą Ci i Twojemu samochodowi przetrwać zimę bez szwanku.
Najważniejszy jest styl jazdy
Zima to pora roku, którą wielu kierowców wolałoby pominąć. Na szczęście, nie musisz się martwić! Bywa, że jazda w zimowych warunkach jest trudna, lecz można robić to bezpiecznie, korzystając z kilku prostych wskazówek dotyczących właściwego prowadzenia. W ten sposób możesz dotrzeć do celu bez żadnych problemów podczas podróży.
Jak najmniej manewrów
Kluczem do bezpiecznej jazdy w śniegu jest płynne operowanie kierownicą, pedałem gazu i hamulcami. Dlaczego? Gwałtowne ruchy samochodu łatwo odklejają opony od nawierzchni, które i tak mają już słabą przyczepność. Każdy zakręt koła, naciskanie hamulców i przyśpieszanie muszą być celowe, delikatne, stopniowe i co najważniejsze – przemyślane. Jeśli posiadasz samochód z manualną skrzynią biegów, zapewne wiesz, że prawidłowy bieg nie zależy tylko od prędkości samochodu, ale od okoliczności jazdy.
Jeśli Twoje auto ma duży problem z zachowaniem przyczepności, spróbuj jazdy na „wyższym” biegu, dzięki temu pojazd będzie gubił mniej trakcji na oblodzonej nawierzchni. Jednak korzystaj z tego sposobu tylko w awaryjnych sytuacjach lub kiedy czujesz się niezbyt pewnie ze swoimi umiejętnościami. Jeśli wysoki bieg spowoduje spadek obrotów i zgaśnięcie silnika, będziesz w tarapatach. Będzie to oznaczać wyłączenie wszystkich systemów pojazdu, kiedy ten będzie jeszcze w ruchu. Wyłączenie systemów dotyczy przede wszystkim wspomagania hamulca, wspomagania kierownicy, systemu ABS, ESP itp.
Patrz daleko przed siebie
Im warunki bardziej ograniczają Twoją widoczność, tym dalej w dół drogi powinieneś patrzeć, aby przewidzieć, co będziesz musiał zrobić dalej. Nie ma nic gorszego, co bardziej zmniejsza pole widzenia kierowcy jak opad ściegu, szczególnie w nocy. Pamiętaj o odpowiedniej prędkości i odległości między samochodem przed Tobą. Gdy droga jest mokra, śliska lub ośnieżona, możesz zachować nawet kilkukrotnie większy dystans. Ostrożna i bezpieczna jazda wymaga całkowitej koncentracji i uwagi, dlatego staraj się nie odrywać wzroku od przedniej szyby.
Nie bój się konfrontacji ze śliską nawierzchnią
Prędzej czy później trafisz w śliskie miejsce i gdy Twój samochód zacznie się zsuwać z kierunku, w którym nie chcesz jechać, prawdopodobnie zaleje Cię stres – to normalna reakcja, którą powinieneś wykorzystać na swoją korzyść. Poślizgi nawet te duże, mogą być w pełni opanowane, a Ty możesz przywrócić pełną kontrolę nad samochodem. Po pierwsze, nie panikuj i nie hamuj gwałtownie! Zamiast tego, zachowaj zimną krew i dostosuj styl jazdy do sytuacji:
- Poślizg podsterowny – gdy przednie koła tracą przyczepność na zakręcie i samochód skręca na szerszym łuku, słabiej niż się spodziewasz przede wszystkim, zdejmij nogę z gazu i zacznij pulsacyjnie hamować (w przypadku, jeśli Twoje auto jest wyposażone w system ABS). Pierwszą reakcją może być chęć gwałtownego skręcenia kierownicą i mocne hamowanie, ale to najgorsze co można zrobić w tej sytuacji. Jeśli warunki pozwalają, możemy nawet nieco wyprostować koła, aby przednie opony złapały więcej przyczepności. Gdy to się już stanie, należy tylko naprowadzić pojazd tam, gdzie chcemy jechać.
- Poślizg nadsterowny – kiedy tylne opony tracą przyczepność i czujesz, że zaczynasz się obracać, skręć kierownicą w tym samym kierunku, w którym ślizga się tył pojazdu. Jeśli tył samochodu wyprzedza Cię z lewej strony, to skontruj kierownicę w lewo. Jeżeli z prawej to kręć kierownicą w prawo, zupełnie tak jak robią to zawodowi kierowcy dryfujący pojazdem. Zwolnij pedał gazu i podobnie jak wyżej, jeśli Twój samochód nie ma ABS/ESP, trzymaj nogę z dala od hamulców. Gdy tylne koła odzyskają przyczepność, należy skierować się z powrotem w pierwotnym kierunku.
Niezależnie od tego, w jaki rodzaj poślizgu wpadasz, upewnij się, że koła będą ostatecznie skierowane w kierunku, w którym chcesz jechać. Jeśli zderzenie jest nieuchronne, nie bój się mocno zahamować, aby zmniejszyć prędkość uderzenia. Pojazdy wyposażone w system ESP skutecznie wspomagają kierowcę w „złapaniu” przyczepności, wyhamowując niezależnie każde koło z osobna. Dlatego, jeżeli Twój samochód ma ESP, nie bój się hamować, unikaj jednak jeżeli to możliwe gwałtownych ruchów kierownicą. Koła za wszelką cenę muszą złapać przyczepność i toczyć się z taką samą prędkością jak poruszający się pojazd.
Odpowiednio przygotuj samochód
Przygotowując swój samochód do zimy, pamiętaj przede wszystkim o bezpieczeństwie i dostosowaniu pojazdu do warunków, jakie aktualnie panują na drodze. Dobrym pomysłem jest kontrolne sprawdzenie stanu swojego samochodu. Bezpieczeństwo pojazdu zależy przede wszystkim od jego stanu technicznego: poziomu płyny hamulcowego, grubości okładzin w klockach hamulcowych, a przede wszystkim od jakości i stopnia zużycia opon.
Oczyść swój samochód przed każdym wyjazdem
Czyszczenie samochodu ze śniegu i lodu nie jest ulubionym zajęciem kierowców, ale jest to ważny krok dla bezpieczeństwa. Śnieg na szybach i lusterkach blokuje Ci widok i może spowodować wypadek. Przed wyjazdem zrób użytek ze szczotki do odśnieżania i wytrzyj cały śnieg na szybach, lusterkach, masce silnika, bagażniku. Pamiętaj o swoim dachu! Śnieg gromadzący się na nim może odlecieć podczas jazdy i uderzyć w inne samochody powodując zagrożenie lub zsunąć Ci się na maskę przy hamowaniu. Jeśli twój samochód posiada kamerę cofania i podobne systemy, pamiętaj także o nich. Nie zapominaj o światłach, zarówno przednich i tylnych oraz tych sygnalizujących hamowanie. Czyste światła nie tylko poprawiają Twoją widoczność, ale pomagają dostrzec Twój samochód innym uczestnikom ruchu.
Pamiętaj o oponach zimowych
Zamontowanie zestawu czterech opon zimowych to najlepsza rzecz, jaką można zrobić, aby poprawić poziom bezpieczeństwa na zaśnieżonych drogach. Na szczęście pamięta o tym coraz więcej kierowców, choć zdążają się wyjątki. Właściwe opony zimowe zapewniają dużo większą przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym i lodzie niż nawet najlepszy zestaw opon całorocznych lub letnich. Opona to element wyposażenia pojazdu, który jako jedyny ma kontakt z drogą, dlatego należy zadbać przede wszystkim, o wymianę opon na zimowe. Letnie opony przy niskich temperaturach twardnieją i mają zupełnie inaczej ukształtowany bieżnik. Właściwości gumy/kauczuku w większości letnich opon dostosowane są do temperatur powyżej 8 stopni Celsjusza. Opona zimowa szybciej zużywa (ściera) się przy jeździe po rozgrzanym asfalcie latem, ale zachowuje optymalne parametry przy niskich temperaturach.