ESP co to znaczy dla kierowców?
ESP – z ang. Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program do stabilizacji auta.
Zadaniem układu stabilizacji jest utrzymanie kontroli nad pojazdem, podczas jazdy po ostrym łuku i w trakcie poślizgu. System przejmuje kontrolę nad ABS i ASR, co pozwala uniknąć wyślizgnięcia się z drogi. System stabilizacji auta ma poprawić w pojazdach bezpieczeństwo.
ABS – zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, co pozwala utrzymać kontrolę nad pojazdem.
ASR – układ wspomagający przy jeździe po śliskiej nawierzchni, zapobiega utracie przyczepności koła z podłożem.
System ESP uaktywnia się automatycznie, kiedy wykryje poślizg koła. Dzieje się tak dzięki temu że system stabilizacji monitoruje w czasie rzeczywistym wiele parametrów, takich jak:
- Prędkość pojazdu,
- Poziom skrętu kierownicy,
- Prędkość obrotową każdego koła,
- Prędkość obrotowa wokół pionowej osi,
- Moment obrotowy przenoszony na koło,
- Przyśpieszenie poprzeczne,
- Ciśnienie płynu hamulcowego,
- Skrzynię biegów.
Stabilizacja toru jazdy działa na zasadzie podobnej jak skręcają pojazdy gąsienicowe. W tym przypadku system zarządza każdym kołem z osobna, kiedy pojazd wpadnie w poślizg, odpowiednie koła są przyhamowywane, aby utrzymać tor jazdy, system steruje także silnikiem.
System jest tak skonfigurowany, aby podczas poślizgu kierowcy pozostało skupienie się na pedałach i kierownicy.
Aby wyjść z poślizgu przy wsparciu systemu ESP należy:
- Przy nadsterowności (kiedy zarzuca tył pojazdu), bardzo szybko należy skręcić koła w druga stronę w stosunku do zakrętu, bez przekładania rąk przez kierownicę. Przypomina to jazdę driftujacą znaną z filmów.
- Przy podsterowności (pojazd na łuku za mało skręca i jest wyrzucany na zewnętrzną stronę pasa ruchu), warto popuścić pedał gazu i zmniejszyć skręt, aby szerszym łukiem pokonać zakręt.
System wspomagający utrzymanie toru jazdy przydaje się kiedy przyjdzie kierowcy wykonać gwałtowny manewr unikający zderzenia, na mokrej nawierzchni, przy wjechaniu w sporą kałużę, a szczególnie na oblodzonej nawierzchni. Uruchomienie automatycznej funkcji sygnalizowane jest kontrolką:
System ten zapoczątkowany został w autach typu Mercedes w latach 90-tych. System bezpieczeństwa został skonstruowany przez firmę Bosch. Pierwszym pojazdem z systemem ESP i napędem na 4 koła było Audi.
BAS ESP co to jest w aucie
BAS – z ang. Brake Assist System, czyli program wspomagający przy hamowaniu.
System BAS wspiera kierowcę przy konieczności nagłego zatrzymania pojazdu, kiedy wciskamy pedał w hamowania, w podłogę. System ten uaktywnia się automatycznie podczas nagłego hamowania, co pozwala uzyskać większe ciśnienie w układzie hamulcowym.
Dość częstą przyczyną świecenia się kontrolki, nawet podczas postoju jest uszkodzenie jednego z czujników: położenia pedału hamulca lub ABS.
ESP off co to
Kiedy świeci się na desce rozdzielczej kontrolka „ESP off” – oznacza to, że system stabilizacji jazdy jest wyłączony.
ESP co to za kontrolka
Świecąca/mrugająca kontrolka ESP podczas jazdy, oznacza uaktywnienie się automatyczne stabilizacji toru jazdy, pod warunkiem, że funkcja nie zostanie wcześniej wyłączona z pozycji opcji lub przycisku na kokpicie.