ESP co to znaczy dla kierowców?

ESP z ang. Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program do stabilizacji auta.

Zadaniem układu stabilizacji jest utrzymanie kontroli nad pojazdem, podczas jazdy po ostrym łuku i w trakcie poślizgu. System przejmuje kontrolę nad ABS i ASR, co pozwala uniknąć wyślizgnięcia się z drogi. System stabilizacji auta ma poprawić w pojazdach bezpieczeństwo.

ABS – zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, co pozwala utrzymać kontrolę nad pojazdem.

ASR – układ wspomagający przy jeździe po śliskiej nawierzchni, zapobiega utracie przyczepności koła z podłożem.

System ESP uaktywnia się automatycznie, kiedy wykryje poślizg koła. Dzieje się tak dzięki temu że system stabilizacji monitoruje w czasie rzeczywistym wiele parametrów, takich jak:

  • Prędkość pojazdu,
  • Poziom skrętu kierownicy,
  • Prędkość obrotową każdego koła,
  • Prędkość obrotowa wokół pionowej osi,
  • Moment obrotowy przenoszony na koło,
  • Przyśpieszenie poprzeczne,
  • Ciśnienie płynu hamulcowego,
  • Skrzynię biegów.

Stabilizacja toru jazdy działa na zasadzie podobnej jak skręcają pojazdy gąsienicowe. W tym przypadku system zarządza każdym kołem z osobna, kiedy pojazd wpadnie w poślizg, odpowiednie koła są przyhamowywane, aby utrzymać tor jazdy, system steruje także silnikiem.

System jest tak skonfigurowany, aby podczas poślizgu kierowcy pozostało skupienie się na pedałach i kierownicy.

Aby wyjść z poślizgu przy wsparciu systemu ESP należy:

  • Przy nadsterowności (kiedy zarzuca tył pojazdu), bardzo szybko należy skręcić koła w druga stronę w stosunku do zakrętu, bez przekładania rąk przez kierownicę. Przypomina to jazdę driftujacą znaną z filmów.
  • Przy podsterowności (pojazd na łuku za mało skręca i jest wyrzucany na zewnętrzną stronę pasa ruchu), warto popuścić pedał gazu i zmniejszyć skręt, aby szerszym łukiem pokonać zakręt.

System wspomagający utrzymanie toru jazdy przydaje się kiedy przyjdzie kierowcy wykonać gwałtowny manewr unikający zderzenia, na mokrej nawierzchni, przy wjechaniu w sporą kałużę, a szczególnie na oblodzonej nawierzchni. Uruchomienie automatycznej funkcji sygnalizowane jest kontrolką:

esp co to jest w samochodzie

System ten zapoczątkowany został w autach typu Mercedes w latach 90-tych. System bezpieczeństwa został skonstruowany przez firmę Bosch. Pierwszym pojazdem z systemem ESP i napędem na 4 koła było Audi.

BAS ESP co to jest w aucie

BAS   z ang. Brake Assist System, czyli program wspomagający przy hamowaniu.

System BAS wspiera kierowcę przy konieczności nagłego zatrzymania pojazdu, kiedy wciskamy pedał w hamowania, w podłogę. System ten uaktywnia się automatycznie podczas nagłego hamowania, co pozwala uzyskać większe ciśnienie w układzie hamulcowym.

Dość częstą przyczyną świecenia się kontrolki, nawet podczas postoju jest uszkodzenie jednego z czujników: położenia pedału hamulca lub ABS.

ESP off co to

Kiedy świeci się na desce rozdzielczej kontrolka „ESP off” – oznacza to, że system stabilizacji jazdy jest wyłączony.

ESP co to za kontrolka

Świecąca/mrugająca kontrolka ESP podczas jazdy, oznacza uaktywnienie się automatyczne stabilizacji toru jazdy, pod warunkiem, że funkcja nie zostanie wcześniej wyłączona z pozycji opcji lub przycisku na kokpicie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imie