W warunkach normalnego, racjonalnego użytkowania sprzęgło samochodowe odznacza się naprawdę dużą żywotnością. Bezawaryjnie powinno służyć przez wiele długich lat. Wyróżniamy jednak kilka czynników, które znacząco przyczyniają się do awarii mechanizmu sprzęgła i tym samym do skrócenia jego trwałości. Co to za czynniki?

Uszkodzenie tarczy sprzęgła przed jej montażem

„Jak w przypadku każdego układu czy podzespołu samochodowego” – wyjaśnia ekspert odpowiadający za ofertę sprzęgieł w sklepie iParts.pl – „najczęstszą przyczyną awarii jest człowiek. I nie chodzi tu nawet o niewłaściwą eksploatację. Często przyczyną bywa drobny błąd, choćby na etapie montażu danego podzespołu. Właśnie tak może zdarzyć się w przypadku sprzęgła. Upuszczenie nowego zestawu sprzęgła podczas jego wymiany może doprowadzić do skrzywienia tarczy i stać się przyczyną tzw. bicia bocznego, które to zjawisko praktycznie uniemożliwia normalną pracę układu”.

Z uwagi na możliwość wystąpienia bicia bocznego należy zawsze przed montażem sprawdzać stan każdej tarczy sprzęgła. Jeśli zaś wymianę sprzęgła zlecamy do wykonania mechanikom, starajmy się wybierać tylko tych z odpowiednią renomą.

Usterka elementu spoza układu również może wywołać awarię sprzęgła

Na stan sprzęgła i jego żywotność wpływają nie tylko ludzie, ale też pozostałe części lub całe podzespoły samochodowe. Zależność ta jest tym bardziej przykra, że awaria jednego z nich może doprowadzić do niemałych problemów z zupełnie nowym i sprawnym sprzęgłem. Tak dzieje się chociażby w przypadku usterki uszczelniacza wału korbowego, popularnie przez kierowców nazywanego simmeringiem.

Uszczelniacz wału korbowego” – tłumaczy ekspert sklepu iParts na co dzień zajmujący się sprzęgłami samochodowymi – „to mała i bardzo niepozorna część o sporym wpływie na pracę sprzęgła. Rolą tego uszczelniacza jest zapobieganie przeciekaniu oleju silnikowego do układu sprzęgła, w którym to układzie mógłby łatwo doprowadzić do nieodwracalnych zniszczeń. Pamiętajmy, że tarcza sprzęgła pokryta jest materiałem ciernym umożliwiającym jego prawidłową pracę. Jeśli wyciekający z silnika olej przedostałby się na tarczę, ta zwyczajnie zaczęłaby się ślizgać i doprowadziłaby do uszkodzeń w całym układzie”.

Najprostszym sposobem na uniknięcie problemów wywołanych przez puszczający simmering jest profilaktyka. Doświadczeni mechanicy często zalecają wymianę uszczelniacza wału korbowego zawsze podczas wymiany sprzęgła, na tym bowiem etapie jest to czynność banalnie prosta. Jeszcze łatwiej wykonać ją gdy do wymiany jest również koło zamachowe, a ponieważ koszt samego uszczelniacza jest niewielki, zastąpienie go nowym przy takiej okazji należy uznać za zdecydowanie dobry pomysł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imie