Wybór dobrych opon zimowych

Wraz z nadejściem chłodów większość właścicieli samochodów zaczyna myśleć o zimie i przejściu na opony zimowe. Warunki drogowe w tym czasie znacznie odbiegają od warunków letnich, różnią się też wymagania dotyczące opon. Używanie samochodu bez użycia specjalnych opon może być niebezpieczne. Opony zimowe różnią się od letnich kolcami, innym składem i specjalnym wzorem bieżnika. 

Bierznik opony zimowejOpony na zimę należy dobierać z uwzględnieniem cech klimatycznych regionu. Trzeba z góry zadać sobie pytanie, jak dobrać opony zimowe do samochodu, a nie wtedy, gdy drogi pokrył już śnieg, a eksploatacja opon letnich jest niemożliwa. Jednocześnie może pojawić się wiele pytań, wybór opon do jazdy samochodem zimą jest dość duży. Jedną z ważnych kwestii jest wybór opon samochodowych z kolcami lub bez kolców (ciernych).

Kiedy najlepiej kupować i zmieniać opony

Kalendarzowa zima zaczyna się w grudniu, a kończy w lutym wraz z nadejściem wiosny i trwa tylko 3 miesiące. Jednak zimowy okres eksploatacji samochodów w naszej strefie klimatycznej zaczyna się wcześniej i kończy znacznie później. Z reguły jest to okres od listopada do końca marca, a w niektórych regionach kraju iw niektórych latach wskaźniki te mogą przesunąć się na jeszcze wcześniejszy termin.

Zalecany jest zakupu opon zimowych z wyprzedzeniem, wiosną lub latem. W tym czasie wiele sklepów pozbywa się kolekcji zimowej, uwalniając magazyny i półki na opony letnie. Dlatego jest to dobra okazja, aby kupić komplet opon na zimę ze zniżką.

Kolce i opony cierne

Opony z kolcami zapewniają maksymalne bezpieczeństwo w okresie zimowej eksploatacji pojazdu. Jednocześnie samochód świetnie się prowadzi na śliskich drogach. Ta rada jest dobrze uzasadniona, ale nie zawsze jest uczciwa. Wraz ze spadkiem temperatury opona staje się bardzo twarda, zmieniają się jej właściwości, w tym tak ważny parametr, jak przyczepność do nawierzchni. Stan ten jest typowy dla wszystkich typów opon zimowych, zarówno z kolcami, jak i ciernych.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazówki dotyczące wyboru opon na zimowy okres eksploatacji są następujące: w zależności od średniej temperatury otoczenia w okresie zimowym w Twoim regionie:

  • Opony z kolcami są zalecane przy średniej temperaturze zimowej od 0 do -12 stopni;
  • Jeśli zima jest cieplejsza, a temperatura czasami spada poniżej zera, polecane są opony całoroczne, opony wielosezonowe.

Dobre opony samochodowe należy dobierać, biorąc pod uwagę pokrywę śnieżną, stopień oblodzenia, złożoność warunków atmosferycznych oraz intensywność jazdy.

Kolce na opony

Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon zimowych

Wybierając opony do eksploatacji zimowej, należy zwrócić uwagę na kilka punktów. Przede wszystkim jest to data produkcji. Właściwe byłoby użycie gum, których data produkcji nie jest starsza niż 2-3 lata. W przeciwnym razie ryzykujesz zakupem opon, których skład gumy stracił na jakości i nie zapewnia bezpiecznej jazdy, zwłaszcza zimą.

Koszt opon również odgrywa dużą rolę w wyborze. Zalecane jest, aby nie wybierać zbyt tanich opon, na tym cierpi jakość. Jeśli masz budżetowy samochód, nie oznacza to, że wystarczy wybrać tanie opony. Radzimy zwrócić uwagę na optymalny stosunek ceny do jakości.

Zalecamy również przyjrzenie się wyglądowi opon. W przypadku nieprawidłowego przechowywania mogą się odkształcać i nie zapewniać bezpiecznego ruchu. Ważnymi parametrami są wskaźniki prędkości i obciążenia, w zależności od typu samochodu, do którego jest wybierana opona.

Oczywiście ważnym parametrem jest rozmiar opon. W tym kierunku należy kierować się zaleceniami producenta samochodu. Nie zalecamy wybierania opon dużo większych.

Kolejną ważną cechą przy doborze opon na zimowy okres eksploatacji jest ich szerokość.

  • wyższy nacisk właściwy na nawierzchnię zapewnia samochodowi stabilność i sterowność;
  • na śliskiej nawierzchni wąskie opony nie mają sensu, szeroka opona lepiej trzyma się śliskiej drogi pokrytej wodą lub stopionym śniegiem.

Podobna sytuacja z hamowaniem samochodu – szerokie koło lepiej zwalnia na lodzie, wąskie na gęstym śniegu. Dlatego wybór w tym przypadku zależy od rodzaju nawierzchni na drodze. Należy pamiętać, że na współczynnik przyczepności wpływa nie tylko szerokość gumy, ale także rzeźba bieżnika, rodzaj pokrywy śnieżnej (luźna, gęsta, sucha, mokra) oraz temperatura powietrza.

Jak zaoszczędzić nie rezygnując z jakości

Kupując opony cierne lub z kolcami do samochodu, musisz ustalić priorytety, które pomogą Ci wybrać odpowiednie opony o najlepszej cenie i doskonałych właściwościach jezdnych. Profesjonalne opony z kolcami to produkt najwyższej jakości, ale nie zaoszczędzisz na jego zakupie. Istnieje lista firm, które oferują duży wybór opon zimowych z kolcami do samochodów w przystępnych cenach. Jeśli wybierzesz kompromis między ceną a jakością, radzimy poszukać producenta opon na drugiej liście.

  • Wiele znanych marek ma tańsze marki podrzędne, które są w innej niszy cenowej, ale ich produkty są wysokiej jakości. W takim przypadku można niedrogo i korzystnie kupić zestaw opon zimowych do samochodu.
  • Różne sklepy oferują ten sam produkt po obniżonej cenie. Zalecamy sprawdzenie maksymalnej liczby dealerów, zwłaszcza że wielu z nich oferuje doskonałe rabaty i bonusy.
  • Dobrą radą jest też kupowanie opon zimowych poza sezonem, ale trochę wcześniej. Idealny czas na zakup gumy to koniec poprzedniej zimy.

Bierznik opony zimowej

Czy latem można jeździć na oponach zimowych ?

Wśród zaleceń dotyczących jazdy zimą jest jedna ważna wskazówka – nigdy nie używaj opon na zimę latem. Nie ma mandatów za prowadzenie samochodu na oponach zimowych, ale i tak może to generować problemy:

  • Droga hamowania – na suchym asfalcie latem opona zimowa ma dłuższą drogę hamowania niż letnia, co jest obarczone nieprzyjemnymi konsekwencjami (na mokrym asfalcie ta przewaga jest tracona, a opony mają ten sam wskaźnik);
  • Aquaplaning – przy tej samej głębokości resztkowej bieżnika opony letnie nie są tak podatne na aquaplaning(brak przyczepności na mokrej nawierzchni), co znacznie ułatwia proces jazdy po mokrym asfalcie;

W tym przypadku obowiązuje zasada, że im pewniej opona zachowuje się zimą, tym gorzej latem. Każdy producent zaleca używanie swoich produktów wyłącznie w sezonie. Choć mogłoby się wydawać, że zimą warunki jazdy są gorsze i opony zimowe powinny lepiej nadawać się do użytku w trudnych warunkach.

Wybierz wysokiej jakości i niezawodne opony od znanego producenta, zachowaj jak największą ostrożność podczas jazdy po śliskiej nawierzchni. Lepiej zwolnić niż zjechać z drogi, nawet na oponach z kolcami.

Warto też wspomnieć o oponach bieżnikowanych

Nie wszyscy kierowcy wiedzą, czym są „opony bieżnikowane”. Termin ten, oznaczający częściowe odnowienie zużytych opon, praktycznie odszedł w zapomnienie. Przede wszystkim dotyczy to właścicieli samochodów osobowych, ponieważ w przypadku opon przeznaczonych do samochodów ciężarowych bieżnikowanie może być nadal dość istotne. Opony poddane recyklingowi stają się coraz mniej popularne z tego prostego powodu, że obecnie rynek oferuje różnorodne opony samochodowe w najszerszym przedziale cenowym. Zamiast tracić czas, wysiłek i pieniądze na wypalanie bieżnika, możesz po prostu wybrać opcję budżetową, która wytrzyma znacznie dłużej.

Jakie oznaczenia znajdziesz na oponie?

Na każdej oponie można odnaleźć ciąg oznaczeń, chociaż wartości między różnymi modelami opon zimowych mogą się od siebie różnic, to format zapisu powinien pozostać taki sam. Do najważniejszych oznaczeń można zaliczyć ten zapisywany w sposób: 225/55R17 91V

Znaczenie zapisu:

225 – to szerokość opony (bieżnika), wyrażana w milimetrach przy prawidłowym wypełnieniu powietrzem.

55 – wysokość ściany bocznej opony (profil opony) wyrażony procentowo w stosunku do szerokości.

R – Symbol oznacza wewnętrzną formę konstrukcji opony, w tym przypadku opona jest radialna. Opona radialna charakteryzuje się warstwową osnową, co oznacza, że złożona jest z cienkich drutów i tkanin. Istnieją jeszcze opony diagonalne oznaczane symbolem ”„ lub B (bias belted) opona z opasaniem, które wzmocnione są kordami tzn. czoło opony, jest wykonane z warstw nylonu, włókien aramidowych (Kevlar), sztucznego jedwabiu lub stalowych nitek, nadając tym samym oponie dużą solidność i wytrzymałość. Diagonalne opony szybko się nagrzewają dlatego stosowane są głównie w przemyśle.

17 – to miejsce w numerze opisuje średnicę obręczy felgi, wyrażoną w calach, w podanym przykładzie opona nadaje się na felgę 17”.

91 – indeks nośności, wskazuje na maksymalną wytrzymałość opony.
Indeks nośności zaczyna się od wartości 45, oznaczając 165 kg, kończy na 140, wskazując 2500 kg. Większość opon w samochodach osobowych mieści się w przedziale indeksu 70 – 119. Do najbardziej popularnych indeksów zaliczamy: 82 = 475 kg, 88 = 560 kg, 91 = 615 kg, 94 = 670 kg, 95 = 690 kg, 98 = 750 kg, 99 = 775 kg. Pojazdy wyposażone w 4 opony o indeksie 91 – dopuszczają poruszanie się pojazdem o łącznej masie 2 460 kg.

Za indeksem nośności może pojawić się dodatkowo oznaczenie XL, co oznacza, że opona została dodatkowo wzmocniona w bocznych segmentach, dzięki czemu ma wyższą nośność niż standardowa opona. Ponadto wzmocnione opony oznaczone są jako: EXL (extra load), RFD, RF, REF, REINF (reinforced) lub C (commercial)

Podwójny indeks nośności także może występować w oznaczeniu, taką numerację można odnaleźć w samochodach dostawczych, symbolizuje nośność dla kół bliźniaczych.

V – indeks prędkości, oznacza prędkość maksymalną, jaką producent gwarantuje, że opona wytrzyma. W tym miejscu może pojawić się praktycznie cały alfabet oznaczeń, przykładowo A1 oznacza 5 km/h, J -100 km/h.  Do najbardziej popularnych można zaliczyć:

  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • U – 200 km/h
  • H – 210 km/h
  • V – 240 km/h
  • W – 270 km/h
  • Y – 300 km/h

Jak rozpoznać oponę zimową

Dodatkowe oznaczenia na oponie

  • Run Flat, SSR, CSR, RFT, DSST, EMT, ROF, RFT, ZP, RFT – Oznaczenie na oponie może być różne w zależności od producenta. Opona umożliwia kontynuowanie jazdy, po całkowitej utracie ciśnienia bez zagrożenia wypadkiem.
  • Rotation – to właściwy kierunek toczenia się opony.
  • 3PMSF – (ang. three-peak mountain snowflake) oznacza, tyle samo co symbol góry ze śnieżką, samej śnieżki lub chmury z płatkami śniegu. Symbol ten informuje o tym, że opona jest przystosowana do jazdy zimą, występuje także na oponach wielosezonowych.
  • M+S (Mud + Snow) – Informuje, że opona jest przystosowana na błoto oraz śnieg, występuje na oponach: zimowych, całorocznych, i terenowych, symbol z reguły występuje obok góry ze śnieżką.
  • INSIDE – oznacza wewnętrzną stronę opony, istotne ze względu na asymetrię bieżnika.
  • OUTSIDE – zewnętrzna strona opony, oznaczenie występuje w oponach asymetrycznych.
  • C – opona dostawcza.
  • BasePen – opona z elektrostatycznym uziemieniem
  • FP/RFP/MSF/RIM PROTECTOR – opona z ochraniaczem felgi, chroniąca przed np. najazdem na krawężnik.
  • JLB – nylonowe opasanie wewnętrznej konstrukcji.
  • LI – maksymalna nośność opony.
  • LT – Opona nadaje się do pojazdów 4×4 oraz lekkich ciężarówek.
  • MAX – dopuszczalna wartość maksymalna ciśnienia w oponie.
  • SI – dopuszczalna maksymalna prędkość
  • ULW – wewnętrzna konstrukcja opony wykonana jest z aramidowych włókien (kordy).

Etykietowanie opon

Przy wyborze niezwykle ważne jest oznaczenie opony. Zalecamy w pierwszej kolejności zapoznanie się z instrukcją obsługi swojego samochodu, która wskazuje zalecenia dotyczące opon wskazane przez producenta pojazdu.

Zazwyczaj instrukcja zawiera kilka oznaczeń opon, w zależności od tego:

  • Jakie felgi są w Twoim samochodzie: żelazo lub stop aluminium (felgi ze stopu aluminium mają zwykle większą średnicę i szerokość)
  • Jaką moc ma samochód, wagę i do jakiej prędkości się rozpędza.

Przezorny zawsze zabezpieczony, dlatego nie zwlekaj z wymianą opon na zimowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imie