Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie?

Jak sama nazwa wskazuje, akumulator ma za zadanie akumulować energię. Problemy z akumulatorem zazwyczaj zaczynają się zimą. W niskich temperaturach, szczególnie poniżej 0 stopni Celsjusza akumulator traci swoją sprawność techniczną.

Jak odłączyć akumulator w samochodzie?

Odłączenie akumulatora może wydawać się dziecinnie proste, bo przecież wystarczy odpiąć tylko dwa kabelki. Niestety, przy odłączaniu akumulatora można narobić sporego bałaganu i w dodatku zostać oparzonym. Ważne jest więc, by przy wymianie akumulatora, nie lekceważyć kwestii bezpieczeństwa. Dlatego przed przystąpieniem do wyjęcia akumulatora zaopatrzmy się w okulary ochronne, a przede wszystkim w rękawiczki.

Akumulator zawdzięcza swoje właściwości akumulacyjne bardzo toksycznemu kwasowi siarkowemu. Ta substancja w zetknięciu ze skórą powoduje oparzenia i absolutnie nie nadaje się do spożycia! Dlatego, tak ważne są gogle i rękawiczki. Nasz stary akumulator może być uszkodzony mechanicznie, co może powodować wyciek substancji toksycznej.

Producenci wyposażają akumulatory w kanały odprowadzania gazów podczas ładowania. Ma to na celu zatrzymanie kwasu siarkowego wewnątrz. Pamiętajmy, że akumulatory wyciągamy zazwyczaj wtedy, kiedy mamy z nim problem. A problem z magazynowaniem energii może mieć różne podłoże, np. wyciek, wyeksploatowanie, awaria itp.

Jak odłączyć akumulator w samochodzie z komputerem?

Samochody z bogatym wyposażeniem, posiadają więcej elektroniki. Komputer bada w bogatszych modelach aut, poziom sprawności akumulatora. Odpięcie komputera od zasilania, skutkuje w nowszych modelach aut problemem.

Dlatego stosuje się podtrzymujące napięcie w układzie, gdzie akumulatory są podłączane np. pod gniazda zapalniczki. Szczególnie ważne jest podpięcie akumulatora zastępczego w przypadku aut z funkcją Stop And Go.

Czasami dla komputera pokładowego, odłączenie akumulatora kasuje błędy. Jeżeli błędy są poważniejsze i nadal występują, należy zdiagnozować problem.

Jak odłączyć akumulator? Poprawna kolejność:

  1. Odłącz zacisk z akumulatora ze znakiem „-„ oznaczony na czarno lub bez koloru.
  2. Odłącz zacisk z oznaczeniem „+” zawsze w kolorze czerwonym.
jak odłączyć akumulator

Odłączenie akumulatora w samochodzie

Jeżeli jesteśmy już zabezpieczeni przed kwasem siarkowym, możemy przystąpić do odłączenia akumulatora. Aby uniknąć przypadkowego zwarcia, warto pamiętać o kolejności.

W pierwszej kolejności odłączamy klemę z biegunem ujemnym, tzw. masę. Można ją rozpoznać po czarnym przewodzie lub oznaczeniu z minusem. Kolejność nie jest obojętna, karoseria naszych aut podłączona jest do masy, w zetknięciu z plusem powstaje zwarcie. Do odkręcenia akumulatora, będziemy zapewne używać klucza, również metalowego. Warto jednak wcześniej upewnić się, czy w pojeździe nie ma uruchomionych elektronicznych odbiorników prądu.

Chociaż napięcie prądu 12 V może wydawać się niegroźne, jak w niektórych bateriach. Pamiętajmy, że z akumulatora prąd wypływa o wysokim natężeniu. Zetknięcie biegunów metalowym kluczem, nawet przez przypadek i na krótką chwilę, może spowodować przyspawanie klucza do jednego z końców.

Tego typu zwarcie może również powstać przy kontakcie bieguna dodatniego (oznaczony znakiem plus lub czerwonym przewodem) z karoserią auta. W obu przypadkach akumulator może wybuchnąć. Czasami widać same iskry, jednak nie warto sprawdzać w ten sposób poziomu naładowania akumulatora.

Po odłączeniu bieguna ujemnego akumulatora zmniejszamy ryzyko wypadku i zwarcia. Kontakt klucza z metalowymi elementami silnika, przy odkręcaniu dodatniego bieguna akumulatora staje się niegroźny.

Większość z nas wie, ile waży akumulator. Jednak pamiętajmy, że zimą możemy się poślizgnąć na nierównej, zlodowaciałej podłodze. Dlatego zadbajmy o bezpieczne warunki do pracy. Zapewnienie sobie bezpieczeństwa trwa dużo krócej niż kalectwo. Akumulator nie należy do najlżejszych podzespołów auta. Waga akumulatora coraz częściej przekracza 20 kg. Kiedy mamy zmarznięte ręce, możemy upuścić akumulator, rozbijając jego obudowę, co naraża nas na niepotrzebny kontakt z kwasem.

>>> Sprawdź, jaki akumulator wybrać <<<

Jak wyjąć akumulator?

Dość często akumulator w samochodzie jest przypięty pasem zabezpieczającym poruszanie się baterii. Pas ten przykręcony jest śrubą do podstawy, w środkowej części akumulatora. W nowszych modelach samochodów pas został zastąpiony małym mocowaniem, często wykonanym z plastiku.

Plastikowe mocowanie znajduje się, podobnie jak mocowanie pasa, w środkowej, przedniej części podstawy akumulatora.

Warto mieć kogoś do pomocy, waga akumulatora jak wcześniej wspomniałem, nie jest mała (około 20 kg). Pozycja, w jakiej należy wyjąć akumulator, nie należy do najwygodniejszych, dlatego asekuracja zwiększa bezpieczeństwo.

Jak podłączyć akumulator w samochodzie?

Po wyjęciu, naładowaniu, wymianie czy regeneracji, zawsze należy podłączyć akumulator w samochodzie. Bez tego ani rusz, samochód bez podłączenia zmagazynowanej energii nie odpali.

Podłączenie należy wykonać w odwrotnej kolejności do odpięcia akumulatora. Najpierw dokręcić zacisk dodatni a na koniec ujemny – masę. Zaciski wcześniej należy oczyścić wodą utlenioną, wodą z solą lub jak zajdzie konieczność drucianą szczotką. Jest to bardzo ważne, ponieważ przy rozruchu silnika, rozrusznik potrzebuje dużo energii, a przez zaśniedziałe styki przepływa mniej prądu.

jak podłączyć akumulator

Na rynku dostępne są specjalne pasty, zwiększające przepustowość energetyczną i zapewniające lepsze połączenie akumulatora z zaciskami. Wystarczy oczyszczone zaciski przesmarować i akumulator będzie w stanie oddać więcej prądu. Przy rozruchu zimą ma to ogromne znaczenie. Podobnie ma się rzecz w drugą stronę, kiedy podczas pracy silnika akumulator jest ładowany.

Dobrym zamiennikiem dla ww. past zwiększających powierzchnię połączenia akumulatora z klemami, jest wazelina techniczna.

Dobre połączenie akumulatora ma szczególne znaczenie w silnikach wysokoprężnych, gdzie oprócz rozgrzania świec żarowych, potrzeba więcej energii na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia w komorze spalania.

Jak podłączyć akumulator w samochodzie?

Tester akumulatorów

Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń, które pozwalają określić poziom eksploatacji akumulatora, poziom naładowania itp. Tester wystarczy podłączyć według kolorystyki przewodów. W postaci szeregu światełek bądź wyświetlacza, możemy dowiedzieć się, czy akumulator nadaje się na nadchodzącą zimę.

Warto w tym miejscu wspomnieć także o sprawności baterii samochodowej. Sprawność magazynowania ładunków elektrycznych optymalna jest w temp. 25 stopni Celsjusza. Nasz akumulator osiąga sprawność na poziomie 100%. Kiedy temperatura spada do zera, sprawność akumulatora wynosi już tylko 80%. Zimą zazwyczaj temperatury sięgają -10 stopni, a sprawność naszego akumulatora spada do 70%.

Problem spadku temperatury najbardziej odczuwalny jest, gdy temperatura osiągnie -25 stopni, a sprawność naszej baterii wynosi już tylko 60%.

>>> Sprawdź, jak dobrać akumulator <<<

Jak sprawdzić akumulator?

Niektórzy producenci, ułatwiają życie użytkownikom i umieszczają na górnej części pokrywy akumulatora małe oczko. Magiczne oczko, bo taką właśnie nosi nazwę, wbudowane jest na stałe w akumulator. Tester sprawności  może wskazywać 3 kolory: zielony czarny oraz biały.

  • Zielony kolor, widoczny w magicznym oczku, symbolizuje dobrą sprawność naszego akumulatora.
  • Czarny kolor oznacza konieczność doładowania akumulatora.
  • Biały kolor sygnalizuje konieczność wymiany akumulatora.
jak sprawdzić akumulator

Należy pamiętać, że magiczne oczko w akumulatorze monitoruje głównie zagęszczenie elektrolitu wewnątrz baterii. Oznacza to, że kolor oczka może wskazywać zieloną barwę. Wówczas akumulator będzie potrzebować wymiany lub odwrotnie.

Dlatego należy pamiętać, że wyniki uzależnione są od zagęszczenia elektrolitu wokół magicznego oczka. Aby mieć pewność co do wyników, należy „wymieszać” zawartość akumulatora. Podczas jazdy dzieje się to w naturalny sposób. Dlatego, aby ułatwić sobie zadanie, warto sprawdzać kondycję akumulatora po podróży.

Wymiana akumulatora

Fizyczne odłączenie akumulatora nie powinno sprawiać większych trudności. Problem pojawia się w nowszych autach z dużą ilością elektroniki. Komputer monitoruje poziom rozładowania akumulatora. Kiedy wymienimy akumulator, komputer pokładowy w dalszym ciągu może pokazywać błąd, opisujący konieczność jego wymiany.

W takim przypadku warto wspomóc się narzędziami diagnostycznymi. Pozwolą one zarejestrować nowe ogniwo wśród podzespołów.

Kolejnym, ważnym elementem przy wymianie akumulatora na nowy są jego parametry. Nie tylko aspekt techniczny, ale także same wymiary. Komora silnika została ściśle podzielona przez producentów pojazdów, a z kluczem w dłoni trudno jest się przecisnąć.

Producenci pojazdów, w miejscu, gdzie znajduje się akumulator, umieszczają coś na kształt skrzynki. Skrzynia akumulatora ma za zadanie zabezpieczyć akumulator, przed bezpośrednim mrozem, a także mechanicznymi uszkodzeniami.

Akumulator jest dobrze chroniony, niestety musimy mieć to na uwadze przy wymianie akumulatora na nowy. Może się zdarzyć, że akumulator o tych samych parametrach technicznych ma inne wymiary. To nie pozwali nam, umieścić go w skrzynce zabezpieczającej. Niedopatrzenie może generować dodatkowe koszty. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić, jakie ma wymiary nasza skrzynka i czy nowy akumulator, będzie pasować- także na wysokość.

Podłączenie akumulatora do prostownika

Przed rozpoczęciem ładowania akumulatora, warto sprawdzić, czy separatory wewnątrz akumulatora są zakryte elektrolitem. Jeżeli występują braki, przed ładowaniem należy uzupełnić je wodą destylowaną. Sprawdzić komory akumulatora tzw. cele, możemy tylko w akumulatorach obsługowych.

Akumulator podłączamy zgodnie z oznaczeniami, czerwony z plusem a czarny z minusem. Akumulator podczas ładowania, warto postawić na gazetach lub kawałku tektury.

Po podłączeniu akumulatora do prostownika ustawiamy natężenie prądu, które opisane jest poniżej. Czas i natężenie prądu uzależnione jest od rodzaju akumulatora.

Po naładowaniu akumulatora ważne, aby odczekać około pół godziny. Czas ten jest potrzebny, aby elektrolit przestał wydzielać gazy.

Żywotność akumulatora

To, jak długo posłuży nam akumulator samochodowy, w dużej mierze, zależy od jakości samego akumulatora oraz jakości eksploatacji. Akumulatory kwasowo-ołowiowe tracą swoje możliwości magazynowania energii, kiedy następuje tzw. głębokie rozładowanie.

Rozładowanie akumulatora potocznie mówiąc „do zera”, skutecznie skraca jego żywotność. Przed wymianą akumulatora warto sprawdzić, czy powód jego wymiany to efekt 5-7-letniej eksploatacji, czy braku ładowania akumulatora. Rozładowany akumulator ulega zasiarczeniu, a proces ten nie jest w pełni odwracalny i jest dość skomplikowany.

Jak podłączyć akumulator?

W pierwszej kolejności należy podłączyć zacisk/klemę czerwoną ze znakiem „+„, następnie podłączyć tzw. minus „–” o kolorze czarnym.

Kiedy akumulator jest sprawny?

Sprawność akumulatora można zbadać sprawdzając kolor tzw. „oczka”: Zielony kolor oznacza, że akumulator jest sprawny. Czarny kolor oznacza konieczność doładowania. Biały sygnalizuje konieczność wymiany akumulatora na nowy.

Jak odłączyć akumulator w samochodzie z komputerem?

Przy rozbudowanej elektronice a szczególnie w samochodach z funkcją Start and Go, należy zastosować akumulator zastępczy, podtrzymujący napięcie w układzie.

Co zrobić ze starym akumulatorem?

Stary akumulator należy oddać sprzedawcy, który sprzedał nam nowy, w przeciwnym razie sprzedający może doliczyć do ceny karę za brak utylizacji.

Jaka jest żywotność przeciętnego akumulatora?

Akumulator należy wymieniać kiedy nie gromadzi wystarczającej ilości energii, zazwyczaj jego wymianę trzeba wykonać po 5-7 latach.

4 KOMENTARZE

  1. dobry poradnik, przyda się nawet nam kobietom 🙂 teraz moge pouczyć męża, który przewód odłączyć od akumulatora i w jakiej kolejności 😛

  2. W końcu wiem jak odłączyć akumulator w samochodzie z komputerem, bez tego mógłbym sobie zafundować wizytę w serwisie. Pewnie tak serwisy zarabiają bo nie każdy wie, czy można wyjąć akumulator z samochodu z komputerem. A niby taka prosta sprawa odłączenie akumulatora, nie wspominając juz o tym jak powinna wyglądać kolejność zakładania klem 🙂

  3. Odpinanie akumulatora to jedno a wyjęcie go to już w niektórych modelach aut walka z cierpliwością. Przydał by się też poradnik jak wyjąc akumulator z samochodu albo chociaż jak odkręcić akumulator, z tego co się nowego dowiedziałem, to który przewód odłączyć od akumulatora w pierwszej kolejności

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imie