Odsiarczanie akumulatora
Podczas eksploatacji akumulatora, występuje z czasem zjawisko zasiarczenia się płyt ołowiowych. Proces ten można w skrócie opisać, jako wytworzenie się kryształków siarczanu ołowiu. Zjawisko to zaczyna się w momencie, kiedy nasz akumulator jest bliski rozładowania się do tzw. zera.
Zasiarczenie akumulatora może nastąpić, kiedy wielokrotnie próbujemy odpalić auto i pozostawimy akumulator rozładowany. Podobnie do całkowitego rozładowania się akumulatora mogą przyczynić się pozostawione włączone światła lub radio w samochodzie. Odsiarczyć akumulator można poprzez wymianę elektrolitu na samą wodę destylowaną, co spowoduje rozpuszczenie się przylegających do ołowianych płyt kryształków.
Po wymianie płynów należy rozpocząć ładowanie akumulatora, a czynność tę powinno się powtarzać nawet kilka razy. Należy pamiętać, że po takim płukaniu nie można wlać do akumulatora elektrolitu, który wcześniej z niego wylaliśmy. Do akumulatora należy wlać nowy roztwór elektrolitu, o odpowiedniej gęstości. Istnieje także dużo szybszy i łatwiejszy sposób na pozbycie się problemów z baterią. Można akumulator ładować prądem pulsacyjnym, gdzie jednocześnie akumulator jest rozładowywany. Najprościej zastosować w tym celu prostownik półokresowy. Bardzo ważne jest, aby przed odsiarczaniem pulsacyjnym akumulator był całkowicie rozładowany. Kiedy ładujemy w ten sposób akumulator, po 24h powinien być już częściowo odsiarczony, a także naładowany.
Odsiarczanie akumulatora to proces złożony. Można dzięki temu zyskać na czasie, jednak warto pamiętać, że uzyskujemy przez taki zabieg maksymalnie 50% sprawności nowego akumulatora.
Ile wytrzymuje akumulator?
Żywotność tradycyjnych akumulatorów siarkowo ołowiowych określona jest od 5 do 7 lat. Po tym czasie możemy spodziewać się problemów z odpaleniem po zimnych wieczorach. Należy pamiętać, że akumulator siarkowo ołowiowy nieużywany przez miesiąc, traci swoją sprawność i może już nie nadawać się do ponownego użytku.
Wyjątek stanowią akumulatory żelowe, których żywotność może sięgać nawet 10 lat. Należy pamiętać, że do ich ładowania warto mieć specjalistyczny prostownik. Zdecydowaną zaletą akumulatorów żelowych jest fakt, że lepiej znoszą całkowite rozładowanie. Po kilku miesiącach można je z powrotem naładować i będą działać jak dawniej.
Pojemność akumulatora
Pojemność akumulatora to nic innego jak pojemność znamionowa, czyli zdolność do magazynowania energii elektrycznej. Pojemność akumulatora mierzona jest w Ah, czyli Amperogodzinach. Im wartość jest większa, tym zdolność do gromadzenia prądu większa.
Należy tylko pamiętać, że producenci aut dopasowują do zapotrzebowania na prąd nie tylko akumulator, ale także alternator. Jeżeli alternator będzie zbyt słaby w stosunku do akumulatora, nie będzie w stanie go w pełni naładować. To skutkuje skróceniem żywotności akumulatora.
Warto przed zakupem nowego akumulatora sprawdzić zalecenia producenta, co do pojemności akumulatora. Takie informacje dostępne są w książce serwisowej naszego pojazdu.
Akumulatory używane
Akumulator to jeden z tych elementów, który podlega recyklingowi. Kaucja przy zakupie nowego akumulatora wynosi 30 zł. Jeżeli chcemy uniknąć tej opłaty, przy wymianie musimy oddać w zamian stary akumulator.
Można kupić używany akumulator, jednak istnieje prawdopodobieństwo, że taki akumulator jest po renowacji, wymianie elektrolitu lub był zasiarczony. Wówczas możemy spodziewać się, że zimą wystąpią problemy z odpaleniem auta. Warto mieć również na uwadze, że najbardziej wymagającymi samochodami (jeśli chodzi o akumulator) są pojazdy z silnikiem diesla.
Akumulator do diesla
W porównaniu do silników benzynowych są większe, a także posiadają większy prąd rozruchowy. O ile w przypadku silników benzynowych, pojazdy można zwyczajnie „zapchnąć”, o tyle diesla „zapchnąć” czy „zaciągnąć” się już nie uda.
Akumulator musi dostarczyć prąd do świec żarowych, które rozgrzeją mieszankę paliwową. Mieszanka oleju napędowego z powietrzem potrzebuje odpowiedniego ciśnienia, aby ulec spaleniu. W tym celu prąd musi zostać dostarczony do rozrusznika, który wprawi silnik w ruch.
Jeżeli chcemy uniknąć zimą przykrości, szczególnie do silników wysokoprężnych zalecamy zakup nowego akumulatora.
Dzięki za przydatny artykuł, bo akurat przymrozki i padł mi akumulator.