Umiejętnie przeprowadzony tuning mechaniczny może realnie podnieść osiągi auta. Ile w związku z tym ubędzie z naszego portfela?

Stożkowe filtry powietrza

W niektórych przypadkach montaż stożkowych, znanych ze sportowych modeli, filtrów powietrza może zwiększyć osiągi silnika aż o 10 procent. I choć tak duży zysk nie zawsze będzie możliwy, wymiana filtra to nieodłączny element tuningu mechanicznego. Ile kosztuje?

To zależy przede wszystkim od tego, które rozwiązanie wybierzemy. Najlepsze efekty osiągniemy, montując prawdziwe sportowe filtry. Te nie są drogie (wydamy na nie od 30 do 50 złotych), ale kosztowniejsze może okazać się przystosowanie układu dolotowego do nowego kształtu filtra lub kupno gotowego dolotu – tu ceny zaczynają się od 200 złotych za najtańsze rozwiązania.

Inny sposób to kupienie sportowych wkładek, które wyglądem i budową nie różnią się od standardowych filtrów. Są jednak zbudowane z innego materiału, cechującego się większą przepustowością. Umożliwiają mniej znaczne poprawienie osiągów, ale są dużo tańsze od wymiany lub modyfikacji dolotu – na carpardoo.pl można kupić je już za nieco ponad 50 złotych.

Sportowy wydech

Montaż sportowego układu wydechowego to nie tylko wizualne usportowienie auta, ale też poprawienie jego osiągów i poprawienie brzmienia silnika. Dla wielu kierowców często ważny okazuje się tylko ten pierwszy aspekt. Wówczas wydatek nie jest zbyt duży, bo koszt zakupu efektownych, choć niezmieniających niczego w pracy pojazdu końcówek tłumików oscyluje między 50, a 200 złotych.

Jeśli jednak zależy nam na zwiększeniu osiągów, powinniśmy zainteresować się wymianą całego tłumika. To operacja bardziej skomplikowana i dużo droższa, bo wydamy na nią od 300 do 1000 złotych, w zamian otrzymując nawet 5-procentową poprawę dynamiki.

Sportowe zawieszenie

Niskie zawieszenie to jeden z wyznaczników sportowego wyglądu auta. Ten efekt można osiągnąć na dwa sposoby – wymieniając same sprężyny lub całe amortyzatory. Pierwsze rozwiązanie jest tańsze – sportowe, obniżające sprężyny można kupić za 500-1000 złotych za komplet (w zależności od modelu samochodu). Dobór sprężyny dopasowanej do „cywilnego” amortyzatora może jednak okazać się kłopotliwe, więc decydując się na takie wyjście, musimy pogodzić się z obniżeniem komfortu jazdy i ryzykiem otwierania się zawieszenia na wybojach.

Lepszym rozwiązaniem okaże się wymiana całego kompletu amortyzator+sprężyna. W cenach zaczynających się od 1000 złotych za zestaw 4 amortyzatorów otrzymujemy pewność, że poszczególne elementy będą do siebie dopasowane i gwarancję bezproblemowej eksploatacji w standardowych warunkach.

Aluminiowe felgi

Nie tylko nadają samochodowi drapieżnego i sportowego wyglądu, ale też mają duży wpływ na jego osiągi. Zapewniają optymalną sztywność kół, poprawiają sterowność pojazdu oraz pozytywnie wpływają na pracę zawieszenia i hamulców. Ze względu na swoje właściwości są chętnie montowane w sportowych i tuningowanych autach.

Ceny alufelg są bardzo zróżnicowane. Najtańsze modele rodem z Chin można kupić już za niecały 1000 złotych za komplet pięciu sztuk. Jeśli jednak zależy nam wyższej jakości i dobrym designie, na zakup „alusów” warto przeznaczyć większą kwotę. Zestaw dobrych obręczy to bowiem wydatek od 5 do 10 tysięcy złotych.

Chiptuning

Najmniej inwazyjnym i stosunkowo tanim rozwiązaniem poprawiającym osiągi silnika oraz elastyczność i dynamikę auta poprzez modyfikację ustawień układu sterującego pracą układu. Chiptuning jest zasadniczo bezpieczny, o ile zostanie przeprowadzony przez profesjonalny serwis dysponujący odpowiednim zapleczem.

W sieci można znaleźć oferty domorosłych mechaników, oferujących elektroniczne podkręcenie silnika już za około 200 złotych. By jednak mieć pewność, że wszystko odbędzie się bez szkody dla jednostki, warto przygotować się na większy wydatek. Prawidłowo wykonany chiptuning to, w zależności od zaawansowania zmian, koszt od 400 do 2000 złotych.

Tuning mechaniczny. Czy to droga zabawa?
Oceń artykuł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here