Nikotynowy zakładnik papierosów

Jak dowodzą badania, palacze uzależnieni bardziej są od samego rytuału palenia niż od nikotyny, zmiana nawyków dość często powoduje, zastąpienie papierosa przekąskami, co ma odzwierciedlenie w zwiększeniu wagi. Wpływ na trudność w rzuceniu palenia mają czynniki psychologiczne, środowiskowe, kulturowe oraz społeczne.

Jak dowodzą dane WHO, ponad miliard ludzi na całym świecie uzależniona jest od tytoniu. Co roku 20% wszystkich zgonów wiąże się z nałogiem nikotynowym, który nie pozwala 3 milionom osób rocznie, dożyć siedemdziesiątego roku życia. Wśród palących 80% chce rzucić palenie ze względu na finansowe aspekty nałogu i zdrowotne powikłania, wynikające z długotrwałego zatruwania organizmu.

Domowe sposoby

Jedną z bardzo popularnych metod jest spożywanie sody oczyszczonej. Organizm, który jest zakwaszony, jest podatny na uzależnienie, co potęguje głód nikotynowy. Wprowadzając do diety zwiększoną dawkę sody, można wspomóc organizm w walce z uzależnieniem. Istnieje jednak związane z tym niebezpieczeństwo, soda oczyszczona cechuje się wysoką zasadowością i spożywanie jej w dłuższym czasie, może być szkodliwe. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest ziołolecznictwo.

rzucenie palenia i oczyszczenie organizmu z toksyn

Naturalne zioła w walce z nałogiem

Zioła towarzyszą ludzkości od lat, pozwalają leczyć wiele objawów i chorób. Jednym z naturalnych składników, który ułatwia zerwanie z nałogiem, jest imbir, który po odstawieniu nikotyny, skutecznie zahamuje odczucie nudności. Kolejnym wspomagającym ziołem jest dziurawiec, który jest antydepresantem, co redukuje stany napięcia i rozdrażnienia. Pomocnym ziołem jest także lukrecja, która bobrze redukuje uczucie lęku i niepokoju, stąd potoczna nazwa „zastępczy tytoń”. Do oczyszczenia organizmu z toksyn warto żuć goździki, które wzmacniają układ krążenia i przyspieszają detoksykacje tkanek. W celu zniwelowania potrzeby sięgnięcia po papierosa dobrze jest do spożywanych potraw dosypać niewielką ilość pieprzu cayenne. Dzięki pikantnemu smakowi zmniejsza się potrzeba palenia, pieprz działa również, jako przeciwutleniacz, który korzystnie wpływa na odbudowę błony płuc. Do sprawnego usunięcia toksyny zaleca się uzupełnienie diety w witaminy C, A, E, które pomagają w oczyszczeniu organizmu i regenerują uszkodzone komórki.

Metoda dyscyplinarna

Utrzymanie dyscypliny jest podstawą do rozpoczęcia procesu rzucania palenia. Jednym ze sposobów na wypracowanie nawyku dyscypliny, jest odkładanie do skarbonki kwoty za każdego odpalonego papierosa. Kwota powinna być dotkliwa dla portfela palacza.

Kolejna metoda dyscyplinarna polega na odkładaniu pieniędzy do skarbonki, na szczytny cel np. dla dziecka na jakąś zabawkę lub artykuły szkolne, zamiast wydawać na papierosy. Ubranie kwoty ze skarbonki lub brak wpłaty jest równoznaczne z zabraniem dziecku zabawki.

Pobudki ekonomiczne mogą same w sobie jednak nie wystarczyć, człowiek do zachowania strefy komfortu i nakarmieniu głodu nikotynowego, doskonale wymyśla różnorakie powody, dla których nie odłoży pieniędzy do skarbonki, np. to później odłożę, lub stwierdzenie, że szczątkowa kwota i tak nic nie zmieni.

Dość palenia zerwanie z nałogiem

Jak rzucić palenie w godzinę? – Terapia antynikotynowa

Biorezonans magnetyczny to komputerowa metoda na redukcje poczucia głodu, obecnie uważana za najszybszą metodę rzucenia palenia i oczyszczenia organizmu z toksyn. Urządzenie wymyślone przez dwóch niemieckich naukowców w latach siedemdziesiątych wykorzystuje drgania elektromagnetyczne, za pomocą których niweluje się głód nikotynowy. Metoda ta potrzebuje 25-60 minut, aby osiągnąć pożądany efekt.

Motywacja to podstawa

Wymówki, utrata wiary we własne siły, podenerwowanie dość często przekreśla plany zerwania z uciążliwym nałogiem. Dlatego motywacja jest najistotniejszym elementem całego procesu.

Popularne gumy, tabletki oraz plastry na rzucenie palenia zawierają w gruncie rzeczy substancje, które poprawiają humor, co ma ogromne znaczenie dla utrzymania motywacji i uniknięcia stanu depresyjnego w dodatku dostarczają nikotyny lub cytyzyny, która oddziałuje na receptory nikotynowe. Do wytworzenia dopaminy i noradrenaliny popularne preparaty wykorzystują substancję zwaną: chlorowodorek bupropionu, w efekcie działania środka tak jak przy zapaleniu papierosa, uwalniane są hormony szczęścia, poprawiające samopoczucie.

Utrata jedynej przyjemności w życiu

Pozorna przyjemność i unikanie jej utraty to dość częsty powód powrotu do nałogu. Fakt pojawienia się myśli o utracie jedynej przyjemności życiowej świadczy o tym, że rzucający palenie stanął na krawędzi powrotu do nałogu. Bardzo często opisanemu zjawisku towarzyszy frustracja, która skutecznie obniża poziom motywacji.

Korzyści z rzucenia palenia

  • Koniec z truciem siebie i innych w otoczeniu, dym tytoniowy zawiera 7 tys. związków chemicznych, dlatego jest podstawowym czynnikiem chorobotwórczym: 15 rodzajów nowotworów i kilkudziesięciu chorób kardiologicznych, chorób układu oddechowego oraz pozostałych narządów.
  • Paląc, aktywność fizyczna i zdrowa dieta nie jest w stanie zniwelować szkód zdrowotnych wyrządzonych w organizmie przez dym tytoniowy.
  • Oszczędzisz w ciągu 50 lat 300 tys. zł to tyle, co luksusowy samochód lub mieszkanie dla wnucząt, lub dzieci.
  • Rzucenie palenia i unikanie dymu innych palaczy, jest jedynym sposobem na zmniejszenie ryzyka chorób tytoniowych, każda godzina bez papierosa zmniejsza ryzyko chorobowe.
Skuteczne zerwanie z nałogiem i dalsze życie

Co pomaga w rzuceniu palenia?

Spadek motywacji jest częstym powodem powrotu do nałogu, kolejnym jest brak wsparcia ze strony rodziny i otoczenia. Dlatego bardzo ważne jest, aby uprzedzić osoby w twoim otoczeniu, w domu i pracy o chęci zerwania z tytoniowym nałogiem, przy odrobinie wyrozumiałości, będą Cię wspierać, a co ważniejsze, nie będą namawiać do złego. Szczególnie w stanach wzmożonego podenerwowania, które stają się argumentem do ponownego zapalenia papierosa. Dlatego warto wcześniej wspomóc organizm delikatnymi środkami uspokajającymi, uzupełnić magnez w organizmie i stosować oddechowe ćwiczenia na pohamowanie negatywnych emocji. Rozdrażnienie to stan przejściowy, który nie trwa długo, w chwilach słabości warto przypomnieć sobie o celu, jaki chcesz osiągnąć i nagradzać się za każdy dzień bez papierosa.

Jak rzucić palenie i nie przytyć?

Proces rzucania nałogu jest etapowy i potrafi trwać nawet kilkanaście miesięcy, w tym czasie bardzo łatwo wyciągnąć rękę po słodkości lub inne jedzenie, zamiast papierosa, co wcale nie jest zdrowsze. Warto odwrócić uwagę organizmu od jedzenia, zwiększając aktywność fizyczną. Wzmożone treningi pozwalają zapomnieć o nałogu, jedzeniu a przede wszystkim nie wymagają nakładów pieniężnych i pozwalają spalić nadmiar kalorii. Nie bez powodu uważa się, że rzucając palenie, zaczynamy tyć. Zapalenie papierosa zwiększa tętno, co przyspiesza metabolizm, rzucenie palenie normuje tętno, dlatego dla zachowania dotychczasowej wagi zaleca się bieganie lub ćwiczenia zwiększające tętno krwi.

Jak rzucić palenie bez wspomagaczy

Abstynencja nikotynowa może wywoływać przykre objawy, takie jak: lęki, słabe samopoczucie, głód nikotynowy, niepokój, bezsenność, wzmożony apetyt, owrzodzenie jamy ustnej, osłabienie koncentracji, kaszel. Powyższe przykre objawy, dość często skracają czas abstynencji nikotynowej, dlatego warto w naturalny sposób wesprzeć organizm, aby odwrócić swoją uwagę od chęci sięgnięcia po papierosa.

Przyzwyczajenie do sytuacji, w której sięgamy po papierosa, to obok głodu nikotynowego jeden z głównych powodów trwania w uzależnieniu. Wyodrębnienie z życia momentów, w których sięgaliśmy wcześniej po papierosa, pomaga zerwać z nałogiem, sytuacja może dotyczyć miejsca, rozmowy telefonicznej, stresu w pracy, porannej kawy, oglądania filmu itp. Ważne jest, aby wprowadzić do sytuacji wyróżniający element, zmienić miejsce spotkania z przyjaciółmi, trzymać telefon w drugiej ręce, pić w pracy więcej magnezu itd. Istotne jest również przekierowanie uwagi na inne czynności, jeżeli papieros uzupełniał chwilową nudę, to warto zastąpić ten czas, używając telefonu, zabawą z pupilem, jazdą na rowerze albo inną czynnością, która angażuje dłonie i pozwala uniknąć rytuału palenia.

Palenie nie uspokaja, wręcz przeciwnie, nikotyna pobudza organizm, zwiększając ciśnienie tętnicze. Rzucenie palenie jest niezwykle trudne, ponieważ zapalenie papierosa wytwarza w mózgu dopaminę, czyli hormon szczęścia, stąd chwilowa ulga i mylne przekonanie o relaksującym działaniu papierosów.

Silna wola i motywacja do zerwania z paleniem papierosów

Behawioralny hamulec nikotynowy

Metoda behawioralnego rzucenia palenia opiera się leczeniu przyzwyczajeń palacza. Nie pomogą tu wstrząsy elektryczne przy sięganiu po papierosa, a potrzebne jest działanie odzwyczajające złych nawyków i przyzwyczajeń. Palacze w pracy zazwyczaj mają 4 minuty na szybkiego papieroska, średnio co godzinę lub dwie. Dobrze sprawdza się system motywacyjny, który zamiast 4 minut na papierosku, dalej 3 minuty na świeżym powietrzu. Brak przerwy może być uciążliwy, a gratyfikacja słodkościami to zdecydowanie zły pomysł, zmieniający uzależnienie na walkę z cukrzycą. Regularność i cierpliwość jest kluczem do wygrania z nałogiem.

Jak rzucić palenie bez tabletek

Szczególnie przydatna technika rzucania palenia po zawale, gdzie dodatkowe substancje w krwiobiegu, obciążają organizm. Jednym z alternatywnych rozwiązań jest akupunktura lub hipnoza. Chociaż nie ma dowodów naukowych na potwierdzenie skuteczności tych metod, to w gruncie rzeczy liczy się skuteczność i uwierzenie we własne siły. Rzucenie palenia bez żadnych tabletek jest możliwe i nie powinno się zniechęcać osoby uzależnionej, od niekonwencjonalnych metod. Akupunktura w tym przypadku polega zmniejszeniu przekrwienia układu oddechowego przez nakłuwanie nosa, co ma na celu wywołanie odrazy nikotynowej.

Stopniowo czy od razu?

  • Po 20 minutach od ostatniego papierosa ciśnienie tętnicze wraca do normy.
  • Po 24 godzinach płuca zaczynają się oczyszczać.
  • Po 3 dniach nikotyna jest usuwana z organizmu, co pozwala odczuwać intensywniej zapachy i smaki.
  • Po 5 latach ryzyko zachorowania na raka płuc jamy ustnej, krtani przełyku zmniejsza się o 50%.

Powyższe powody to coś, co chce się mieć od razu, jednak rzucenie palenia z godziny na godzinę nie jest takie łatwe, bez inwazyjnych metod. Spalając paczkę dziennie i mając na koncie kilka nieudanych prób, rzucenia palenia warto zmienić strategię i przystąpić to procesu małymi kroczkami. W ciągu tygodnia dobrze jest ograniczyć paczkę lub więcej spalonych papierosów, do 5 sztuk dziennie. Następne kroki nie są tak trudne, a cel jest coraz bliżej. Pamiętaj, że zmniejszając ilość spalanych papierosów dziennie nawet o jeden, w końcu po 2 lub 3 tygodniach dotrzesz do momentu, w którym rezygnacja z 5 papierosów jest łatwiejsza.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here