Jak sprawdzić akumulator?

Niektórzy producenci, ułatwiają życie użytkownikom i umieszczają na górnej części pokrywy akumulatora małe oczko. Magiczne oczko, bo taką właśnie nosi nazwę, wbudowane jest na stałe w akumulator. Tester sprawności  może wskazywać 3 kolory: zielony czarny oraz biały.

  • Zielony kolor, widoczny w magicznym oczku, symbolizuje dobrą sprawność naszego akumulatora.
  • Czarny kolor oznacza konieczność doładowania akumulatora.
  • Biały kolor sygnalizuje konieczność wymiany akumulatora.

Należy pamiętać, że magiczne oczko w akumulatorze monitoruje głównie zagęszczenie elektrolitu wewnątrz baterii. Oznacza to, że kolor oczka może wskazywać zieloną barwę. Wówczas akumulator będzie potrzebować wymiany lub odwrotnie.

Dlatego należy pamiętać, że wyniki uzależnione są od zagęszczenia elektrolitu wokół magicznego oczka. Aby mieć pewność co do wyników, należy „wymieszać” zawartość akumulatora. Podczas jazdy dzieje się to w naturalny sposób. Dlatego, aby ułatwić sobie zadanie, warto sprawdzać kondycję akumulatora po podróży.

Wymiana akumulatora

Fizyczne odłączenie akumulatora nie powinno sprawiać większych trudności. Problem pojawia się w nowszych autach z dużą ilością elektroniki. Komputer monitoruje poziom rozładowania akumulatora. Kiedy wymienimy akumulator, komputer pokładowy w dalszym ciągu może pokazywać błąd, opisujący konieczność jego wymiany.

W takim przypadku warto wspomóc się narzędziami diagnostycznymi. Pozwolą one zarejestrować nowe ogniwo wśród podzespołów.

Kolejnym, ważnym elementem przy wymianie akumulatora na nowy są jego parametry. Nie tylko aspekt techniczny, ale także same wymiary. Komora silnika została ściśle podzielona przez producentów pojazdów, a z kluczem w dłoni trudno jest się przecisnąć.

Producenci pojazdów, w miejscu, gdzie znajduje się akumulator, umieszczają coś na kształt skrzynki. Skrzynia akumulatora ma za zadanie zabezpieczyć akumulator, przed bezpośrednim mrozem, a także mechanicznymi uszkodzeniami.

Akumulator jest dobrze chroniony, niestety musimy mieć to na uwadze przy wymianie akumulatora na nowy. Może się zdarzyć, że akumulator o tych samych parametrach technicznych ma inne wymiary. To nie pozwali nam, umieścić go w skrzynce zabezpieczającej. Niedopatrzenie może generować dodatkowe koszty. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić, jakie ma wymiary nasza skrzynka i czy nowy akumulator, będzie pasować- także na wysokość.

Podłączenie akumulatora do prostownika

Przed rozpoczęciem ładowania akumulatora, warto sprawdzić, czy separatory wewnątrz akumulatora są zakryte elektrolitem. Jeżeli występują braki, przed ładowaniem należy uzupełnić je wodą destylowaną. Sprawdzić komory akumulatora tzw. cele, możemy tylko w akumulatorach obsługowych.

Akumulator podłączamy zgodnie z oznaczeniami, czerwony z plusem a czarny z minusem. Akumulator podczas ładowania, warto postawić na gazetach lub kawałku tektury.

Po podłączeniu akumulatora do prostownika ustawiamy natężenie prądu, które opisane jest poniżej. Czas i natężenie prądu uzależnione jest od rodzaju akumulatora.

Po naładowaniu akumulatora ważne, aby odczekać około pół godziny. Czas ten jest potrzebny, aby elektrolit przestał wydzielać gazy.

Żywotność akumulatora

To, jak długo posłuży nam akumulator samochodowy, w dużej mierze, zależy od jakości samego akumulatora oraz jakości eksploatacji. Akumulatory kwasowo-ołowiowe tracą swoje możliwości magazynowania energii, kiedy następuje tzw. głębokie rozładowanie.

Rozładowanie akumulatora potocznie mówiąc „do zera”, skutecznie skraca jego żywotność. Przed wymianą akumulatora warto sprawdzić, czy powód jego wymiany to efekt 5-7-letniej eksploatacji, czy braku ładowania akumulatora. Rozładowany akumulator ulega zasiarczeniu, a proces ten nie jest w pełni odwracalny i jest dość skomplikowany.

Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie?
5 (100%) 1 vote

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here