Spis treści:

  1. Jak odłączyć akumulator w samochodzie?
  2. Jak odłączyć akumulator w samochodzie z komputerem?
  3. Odłączenie akumulatora
  4. Jak wyjąć akumulator?
  5. Jak podłączyć akumulator w samochodzie?
  6. Tester akumulatorów
  7. Jak sprawdzić akumulator?
  8. Wymiana akumulatora
  9. Podłączenie akumulatora do prostownika
  10. Żywotność akumulatora

Jak sama nazwa wskazuje, akumulator ma za zadanie akumulować energię. Problemy z akumulatorem zazwyczaj zaczynają się zimą. W niskich temperaturach, szczególnie poniżej 0 stopni Celsjusza akumulator traci swoją sprawność techniczną.

Jak odłączyć akumulator w samochodzie?

Odłączenie akumulatora może wydawać się dziecinnie proste, bo przecież wystarczy odpiąć tylko dwa kabelki. Niestety, przy odłączaniu akumulatora można narobić sporego bałaganu i w dodatku zostać oparzonym. Ważne jest więc, by przy wymianie akumulatora, nie lekceważyć kwestii bezpieczeństwa. Dlatego przed przystąpieniem do wyjęcia akumulatora zaopatrzmy się w okulary ochronne, a przede wszystkim w rękawiczki.

Akumulator zawdzięcza swoje właściwości akumulacyjne bardzo toksycznemu kwasowi siarkowemu. Ta substancja w zetknięciu ze skórą powoduje oparzenia i absolutnie nie nadaje się do spożycia! Dlatego, tak ważne są gogle i rękawiczki. Nasz stary akumulator może być uszkodzony mechanicznie, co może powodować wyciek substancji toksycznej.

Producenci wyposażają akumulatory w kanały odprowadzania gazów podczas ładowania. Ma to na celu zatrzymanie kwasu siarkowego wewnątrz. Pamiętajmy, że akumulatory wyciągamy zazwyczaj wtedy, kiedy mamy z nim problem. A problem z magazynowaniem energii może mieć różne podłoże, np. wyciek, wyeksploatowanie, awaria itp.

Jak odłączyć akumulator w samochodzie z komputerem?

Samochody z bogatym wyposażeniem, posiadają więcej elektroniki. Komputer bada w bogatszych modelach aut, poziom sprawności akumulatora. Odpięcie komputera od zasilania, skutkuje w nowszych modelach aut problemem.

Dlatego stosuje się podtrzymujące napięcie w układzie, gdzie akumulatory są podłączane np. pod gniazda zapalniczki. Szczególnie ważne jest podpięcie akumulatora zastępczego w przypadku aut z funkcją Stop And Go.

Czasami dla komputera pokładowego, odłączenie akumulatora kasuje błędy. Jeżeli błędy są poważniejsze i nadal występują, należy zdiagnozować problem.

Odłączenie akumulatora w samochodzie

Jeżeli jesteśmy już zabezpieczeni przed kwasem siarkowym, możemy przystąpić do odłączenia akumulatora. Aby uniknąć przypadkowego zwarcia, warto pamiętać o kolejności.

W pierwszej kolejności odłączamy klemę z biegunem ujemnym, tzw. masę. Można ją rozpoznać po czarnym przewodzie lub oznaczeniu z minusem. Kolejność nie jest obojętna, karoseria naszych aut podłączona jest do masy, w zetknięciu z plusem powstaje zwarcie. Do odkręcenia akumulatora, będziemy zapewne używać klucza, również metalowego. Warto jednak wcześniej upewnić się, czy w pojeździe nie ma uruchomionych elektronicznych odbiorników prądu.

Chociaż napięcie prądu 12 V może wydawać się niegroźne, jak w niektórych bateriach. Pamiętajmy, że z akumulatora prąd wypływa o wysokim natężeniu. Zetknięcie biegunów metalowym kluczem, nawet przez przypadek i na krótką chwilę, może spowodować przyspawanie klucza do jednego z końców.

Tego typu zwarcie może również powstać przy kontakcie bieguna dodatniego (oznaczony znakiem plus lub czerwonym przewodem) z karoserią auta. W obu przypadkach akumulator może wybuchnąć. Czasami widać same iskry, jednak nie warto sprawdzać w ten sposób poziomu naładowania akumulatora.

Po odłączeniu bieguna ujemnego akumulatora zmniejszamy ryzyko wypadku i zwarcia. Kontakt klucza z metalowymi elementami silnika, przy odkręcaniu dodatniego bieguna akumulatora staje się niegroźny.

Większość z nas wie, ile waży akumulator. Jednak pamiętajmy, że zimą możemy się poślizgnąć na nierównej, zlodowaciałej podłodze. Dlatego zadbajmy o bezpieczne warunki do pracy. Zapewnienie sobie bezpieczeństwa trwa dużo krócej niż kalectwo. Akumulator nie należy do najlżejszych podzespołów auta. Waga akumulatora coraz częściej przekracza 20 kg. Kiedy mamy zmarznięte ręce, możemy upuścić akumulator, rozbijając jego obudowę, co naraża nas na niepotrzebny kontakt z kwasem.

Jak wyjąć akumulator?

Dość często akumulator w samochodzie jest przypięty pasem zabezpieczającym poruszanie się baterii. Pas ten przykręcony jest śrubą do podstawy, w środkowej części akumulatora. W nowszych modelach samochodów pas został zastąpiony małym mocowaniem, często wykonanym z plastiku.

Plastikowe mocowanie znajduje się, podobnie jak mocowanie pasa, w środkowej, przedniej części podstawy akumulatora.

Warto mieć kogoś do pomocy, waga akumulatora jak wcześniej wspomniałem, nie jest mała (około 20 kg). Pozycja, w jakiej należy wyjąć akumulator, nie należy do najwygodniejszych, dlatego asekuracja zwiększa bezpieczeństwo.

Jak podłączyć akumulator w samochodzie?

Po wyjęciu, naładowaniu, wymianie czy regeneracji, zawsze należy podłączyć akumulator w samochodzie. Bez tego ani rusz, samochód bez podłączenia zmagazynowanej energii nie odpali.

Podłączenie należy wykonać w odwrotnej kolejności do odpięcia akumulatora. Najpierw dokręcić zacisk dodatni a na koniec ujemny – masę. Zaciski wcześniej należy oczyścić wodą utlenioną, wodą z solą lub jak zajdzie konieczność drucianą szczotką. Jest to bardzo ważne, ponieważ przy rozruchu silnika, rozrusznik potrzebuje dużo energii, a przez zaśniedziałe styki przepływa mniej prądu.

Na rynku dostępne są specjalne pasty, zwiększające przepustowość energetyczną i zapewniające lepsze połączenie akumulatora z zaciskami. Wystarczy oczyszczone zaciski przesmarować i akumulator będzie w stanie oddać więcej prądu. Przy rozruchu zimą ma to ogromne znaczenie. Podobnie ma się rzecz w drugą stronę, kiedy podczas pracy silnika akumulator jest ładowany.

Dobrym zamiennikiem dla ww. past zwiększających powierzchnię połączenia akumulatora z klemami, jest wazelina techniczna.

Dobre połączenie akumulatora ma szczególne znaczenie w silnikach wysokoprężnych, gdzie oprócz rozgrzania świec żarowych, potrzeba więcej energii na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia w komorze spalania.

Jak podłączyć akumulator w samochodzie?

Tester akumulatorów

Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń, które pozwalają określić poziom eksploatacji akumulatora, poziom naładowania itp. Tester wystarczy podłączyć według kolorystyki przewodów. W postaci szeregu światełek bądź wyświetlacza, możemy dowiedzieć się, czy akumulator nadaje się na nadchodzącą zimę.

Warto w tym miejscu wspomnieć także o sprawności baterii samochodowej. Sprawność magazynowania ładunków elektrycznych optymalna jest w temp. 25 stopni Celsjusza. Nasz akumulator osiąga sprawność na poziomie 100%. Kiedy temperatura spada do zera, sprawność akumulatora wynosi już tylko 80%. Zimą zazwyczaj temperatury sięgają -10 stopni, a sprawność naszego akumulatora spada do 70%.

Problem spadku temperatury najbardziej odczuwalny jest, gdy temperatura osiągnie -25 stopni, a sprawność naszej baterii wynosi już tylko 60%.

Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie?
5 (100%) 1 vote

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here