W kwestii suplementów diety dla sportowców odnajdziemy wiele klasycznych rozwiązań, które znane są od lat. Pomimo tego, że wciąż powstają coraz to nowsze kombinacje produktów, wiele osób woli trzymać się standardów, które są dla nich pewne i wypracowane już. Jednym z takich rozwiązań jest z pewnością BCAA, które zyskało sławę lata temu i wciąż ma wielu zwolenników pomimo pewnych kontrowersji, które pojawiły się w życiu tego suplementu diety. W tym artykule dowiecie się dokładnie co należy wiedzieć o odżywkach sportowych, aminokwasach oraz samym BCAA. Zapraszam!

Na sam początek warto jest trochę opowiedzieć o kwestii działania suplementów diety ponieważ samo to bywa czasem niepewne dla wielu osób. Działanie takich produktów opiera się głównie na pomaganiu poprzez dostarczanie odpowiednich składników odżywczych, zależnie od sytuacji. Ma to ogromne znaczenie szczególnie w sporcie gdzie jak pewnie można się domyślić – bez odpowiedniej diety i ćwiczeń same suplementy nie są w stanie wiele zdziałać. Odpowiednia świadomość tego, jak dany artykuł działa i co może dla nas zrobić jest istotne by mieć pewność, że nasz organizm dostaje tego, co w danym momencie potrzebuje oraz to, by sobie przypadkiem nie zaszkodzić stosując coś, co nie jest pewne. W przypadku omawianego przez nas tematu zapraszamy do zapoznania się z produktami na stronie https://sklep.kfd.pl/aminokwasy-bcaa-c-3.html by dokładnie zrozumieć o czym tutaj mówimy. Korzystanie z pewnych i legalnych sklepów jest bardzo istotne ponieważ wtedy mamy wszystko dobrze opisane i wiemy, że produkty zawierają tylko legalne składniki.

BCAA – kilka słów o aminokwasach

W tej części przedstawię kilka istotnych informacji co do tego, czym dokładnie są aminokwasy i czemu są dla nas istotne. Są to związki organiczne, których nasz organizm używa w przypadku wielu procesów jak naprawa naszych tkanek, wspomaganie trawienia czy po prostu korzystanie z nich jako źródła energii dla naszego ciała. Aminokwasy dzielimy na trzy grupy:

  • egzogenne (niezbędne) – nie jesteśmy w stanie ich naturalnie wytworzyć w naszym organizmie, przez co musimy dostarczać je przez dietę lub suplementy. Są to: fenyloalanina, izoleucyna,treonina, lizyna, leucyna, metionina, tryptofan, walina,histydyna
  • endogenne (nieniezbędne) – tutaj z kolei mówimy o takim typie aminokwasów, które nasz organizm sam wytwarza, przez co dostarczanie ich z zewnątrz nie jest istotne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Oczywiście potrafią wystąpić wyjątki gdzie mamy problem z odpowiednim przyswajaniem tych składników odżywczych. Jednakże, w takim przypadku mówimy o określonych schorzeniach, które nie powinny się pojawić u normalnej, zdrowej osoby. W kwestii aminokwasów odnajdziemy tam takie, jak: alanina, arginina, asparagina, kwas asparaginowy, glutamina, kwas glutaminowy, seryna, tyrozyna, prolina, glicyna, cysteina
  • względnie egzogenne – tutaj mamy z kolei sytuację gdzie u dorosłego człowieka wytwarzamy ich określoną ilość. Jednakże, potrafią wystąpić sytuacje, gdzie potrzebujemy jednak się suplementować. Zazwyczaj mowa tutaj o określonych stanach chorobowych lub dużym stresie

Warto zaznaczyć, że istnieje wiele badań, które wskazują na to, że suplementacja niektórymi aminokwasami endogennymi jest w stanie wpłynąć pozytywnie na nas, nawet w przypadku kulturystyki! Tworzy to podstawy o to, że przyjmowanie ich ma jak najbardziej sens!

BCAA – czym

BCAA to inaczej Branched Chain Amino Acids czyli aminokwasy o rozgałęzionym łańcuchu bocznym, które składają się z:

  • waliny
  • leucyny
  • izoleucyny

Istnieje wiele kwestii co do tego, co te suplementy diety mogą zrobić dla naszego organizmu. Mowa tutaj chociażby o:

  • dodawaniu energii
  • wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej
  • zmniejszenie uczucia zmęczenia po treningu
  • pozytywny wpływ na układ pokarmowy i odpornościowy

Pomimo tak wielu ciekawych możliwości istnieje wiele zdań na temat niepewności co do tego, czy ten produkt rzeczywiście dokładnie działa. Tutaj niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi ponieważ na każde badanie potwierdzające jakieś efekty, znajdziemy tyle samo negujących. Wiele osób, które korzysta z takich rozwiązań wciąż sobie chwali to, co dla nich robi BCAA. Z drugiej strony mamy też chociażby informacje, że odżywka jest rzeczywiście w stanie wpłynąć na uczucie zmęczenia, ale tylko u osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z suplementacją.

Podsumowanie

Kwestia BCAA jest bardzo szczególna w tym przypadku ponieważ jest to suplement diety z bardzo długą historią, która nie jest w stanie tak łatwo zniknąć. Jest to jednak jeden z bardziej specyficznych suplementów ponieważ z łatwością można odnaleźć ogromną ilość osób “za”, jak i “przeciw”. Ostateczny wybór tak naprawdę zależy tylko od nas. Jeśli nie jesteśmy pewni czy jest to produkt dla nas to zawsze warto jest się spytać kogoś, kto ma dłuższe doświadczenie.

BCAA – co warto wiedzieć o suplementacji aminokwasami
Oceń artykuł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here